Exile's Home Page
Exile's Home Page
STAR WARS
 
Call of Duty
 
Star Wars Helyszínek
 
Star Wars Fajok
 
Jedi Knight
 
Menü
 
Star Wars Szervezetek
 
Állat és Növényvilág
 
Star Wars Droidok
 
Fegyverek
 
Technika
 
Cégek és Vállalatok
 
Lázadói eszme 4
 

ŰRHAJÓK

ALLIANCE AF-03C A-SZÁRNYÚ

  • Gyártó: Alliance Group
  • Hajtómű: 2 db Novaldex J77 fúziós ion hajtómű
  • Méretek: hossz 9,6 m; fesztáv 8 m;
  • Tömeg: üres tömeg 13 200 kg; maximális felszálló tömeg függesztménnyel 18 500 kg
  • Szenzorok: Fabritech Ans-7e harcászati-navigációs szenzor
  • Fegyverzet: 2 db Borstel RG-9 sugár ágyú; 2 db Dymek HM-6 rakéta-vető

Az Endori csata idején az A-szárnyú vadászgép a Galaxis leggyorsabb harci repülője volt. Ez nem csoda, hisz a tervezők; Jan Dodonna tábornok és Walex Blissex eredeti tervei is, már egy olyan repülőt körvonalaztak, amely képes a Birodalmi Haditengerészet bármely hajóját maga mögé utasítani. A vezérkar elé benyújtott tervezet azonban ennek ellenére csekély támogatottságot kapott és Dodonna tábornokon kívül szinte senki sem hitt benne. Az, hogy a vadászgép végül mégis megépülhetett; akár csak az X-szárnyú esetében, egy névtelen pénzügyi befektetési csoportnak volt köszönhető. Miután az első prototípusok elkészültek és a tesztsorozat kezdetét vette, a helyzet megváltozott. Az új vadászgép az érdeklődés középpontjába került és napról-napra egyre nagyobb támogatást kapott. Már az első repüléseknél sikerült elérni a maximálisan tervezett legnagyobb sebességet, ami jócskán meghaladta az eddig rendszerbe állított bármely vadászgép sebességét. Hirtelen mindenki előtt nyilvánvalóvá vált az új típus létjogosultsága. Miután egyértelművé vált, hogy a sebesség mellé egy, eddig példátlan manőverezhetőség is társul, a sorozatgyártás előtt többé nem volt akadály. Az hogy mennyire jól döntöttek, csak később derült ki. A sebességi rekordokon kívül ugyanis ehhez a géphez kötődik az Endori csata végkimenetelét eldöntő, egyik legfontosabb; bár kétség kívül véletlen esemény is. Egy az Executor hidjába csapódó ASZ (A-szárnyú), végül a szuper csillagromboló pusztulásához vezetett; miután az stabilitását vesztve a Halálcsillagnak ütközött. A vadászgépet vezető Arvel Crynid pilótát a csata után poszthumusz őrnaggyá léptették elő.


3D image by Jon McGarry

A rendszerbe állítása óta, bizony már négy év telt el. Mára a kis ék alakú vadászgép a Szövetségi Flotta elsőszámú elfogó vadászgépévé vált. Azonban a pénzügyi zűrzavar okozta tervezési nehézségeknek meglett a negatív eredménye. A kezdeti támogatás mértéke, csak egy könnyű, kisméretű harci gép létrehozását tette lehetővé, így a tervezők által kialakított csupán 9.6 m hosszú sárkányszerkezet nem hagyott túl nagy teret főbb rendszerek elhelyezésére. Ezért azokat szinte úgy kellet beszorítani a törzs belső terébe. Ez különösen sebezhetővé teszi az amúgy kiváló vadászgépet, hiszen az átcsatolások miatt egyetlen könnyebb találat is végzetes sérülést okozhat. A másik problémát a félelmetes teljesítmény okozza. A hatalmas sebesség és a rendkívül megterhelő manőverek alatt fellépő terhelés állandó stresszként hatnak a szerkezetre és a pilóta szervezetére egyaránt. Emiatt a motorok, a fegyverrendszerek és a törzs elemei is állandó karbantartást igényelnek, amit viszont a zsúfolt műszertér nehézkessé és hosszadalmassá tesz. A pilóták viszont nem ilyen borúlátóak. Bíznak a műszaki személyzetben, a vadászgépükben és tisztában vannak saját képességeikkel is. Ez eddig bejött és az eltelt évek alatt az A-szárnyú vadászgép a harcmezők egyik legsikeresebb szereplőjévé vált.

Az ASZ briliáns teljesítményét a két darab Novaldex gyártmányú J77 jelű, tolóerő-vezérlő rendszerrel ellátott hajtómű adja, ami a csúcssebességen kívül, a remek manőverező képességet is biztosítja. Ez nem csoda, hisz a vadászgép tömeg-tolóerő aránya nagyon kedvező. A légköri repülést segítő stabilizátor szárnyakat mozgató egység; az űrben, a tolóerő-vezérlő rendszerrel együttműködve tovább növeli a mozgékonyságot. A zűrös finanszírozási viszonyok ellenére a beépített navigációs, harcászati és felderítő rendszerek, a kor legmodernebb ilyen típusú berendezései. Elég, ha csak a kupolára vetíthető 3D-s megjelenítőre vagy a szemmel vezérelhető tűzvezető rendszerre gondolunk. De ez még nem minden. Rendhagyó módon ezt a gépet, az ellenség rádió adásainak zavarására alkalmas berendezéssel is ellátták. Bár ezek az aktív jeladók csak a vadászgépek kis teljesítményű rádiói ellen hatásosak, az ütközet alatt működtetve mégis hatásosan zavarhatják az ellenség kommunikációját. A vadászgép fő fedélzeti fegyverzetét két darab, a szárnyvégekre erősített Borstel RG-9-es sugár ágyú jelenti, melyek fel és lefelé egyaránt 60 fokban mozgathatók. A fedélzeti fegyverek ilyen mértékű hatékonysága rögzített ágyúk esetén elképzelhetetlen. Ezt a képességet aztán odáig fokozták, hogy néhány példányt módosítottak lehetővé téve az ágyúk hátrafelé tüzelését is. A fegyverek hatékonyságának további növelése érdekében, minden ágyú külön generátort kapott. A fegyverzethez tartozik még a két Dymek HM-6 jelzésű beépített rakétavető egység is. Bár ezek csak adott számú töltettel tárazhatóak, nagyobb pusztító erővel bírnak, mint a sugár ágyúk. A tárakba vetőcsövenként nyolc darab páncéltörő rakéta, vagy négy darab proton torpedó tárazható. De a legújabb változatok már a legkorszerűbb, nagy pontosságú, tömeglokációs, nagy hatótávolságú robotrepülőgépek indítására is alkalmasak.

Az A-szárnyú vadászt eredetileg teherhajók és különféle űrbázisok területvédelmi feladatainak ellátására tervezték. Ám a Lázadók stratégái rájöttek, hogy ezt a vadászgépet a képességei ennél sokkal többre is alkalmassá teszik. Mára a légi fölény kivívása, a csapásmérés, a közvetlen támogatás és a konvojok elleni tevékenység is a küldetések között szerepel. Kedvelt és gyakran alkalmazott módszer, az un. „üss és tűnj el” taktika. Hiszen a sebességi fölény adta előny lehetővé teszi az ilyen, villámgyors rajtaütések meglepetésszerű végrehajtását. Ezen kívül az ASZ századok gyakran más, lassabb, nagyobb tűzerejű hadihajókkal is együttműködnek. Amíg a gyors A-szárnyúak lekötik az ellenség véderőit, a nagy hadihajók ellenállás nélkül teljesíthetik be küldetésüket.

 

 

SLAYN & KORPIL BS-04 B-SZÁRNYÚ

  • Gyártó: Verpine Slyan & Korpil
  • Hajtómű: 1 db Quadex Kyromaster torlóhajtómű 4 db Slyan & Korpil JZ-5g7 energiaátalakítóval
    opció: 4 db Slyan & Korpil fúziós hajtómű
  • Méretek: hossz 16,9 m; fesztáv 6,2 m;
  • Tömeg: üres tömeg 17 000 kg; maximális felszálló tömeg függesztménnyel 25 000 kg
  • Szenzorok: Fabritech Anv-9q harcászati és Microaxial LpM-549 navigációs szenzor
  • Fegyverzet: 2 db Gyrhill 72 sugár ágyú; 1 db Gyrhill R-9X lézer ágyú; 3 db ArMek SW-7a ion ágyú; 1 db Krupx MG9 emissziós proton-torpedó vető; 2 db MG9 hagyományos proton-torpedó vető
  • opció: 3 db Gyrhill R-9X lézer ágyú; 3 db ArMek SW-7a ion ágyú; 2 db Krupx MG9 torpedó vető

A Szövetségi Flotta vezérkara már rég óta vágyott egy olyan kisméretű, romboló-csapásmérő gépre amely nemcsak a vadászok, de az azoknál jóval nagyobb méretű és erősebb naszád/fregatt osztályú birodalmi hadihajók ellen is felvehetné a versenyt, ám azok előállítási költségének a töredékéből létre lehetne hozni. A tervek kidolgozásával a kiváló Mon Calamari stratégát Ackbar admirális bízták meg. Ackbar a hajóépítésükről híres verpine-ok segítségével egy merőben új, szokatlan harci gépet alkotott. A munkálatok a legszigorúbb biztonsági intézkedések mellett, teljes titokban a Roche, egy minden ismert területtől távoli rendszer aszteroida övének mélyén folytak. Ám a titkos SHANTIPOLE PROJECT egy beépült birodalmi ügynök nyomán napvilágra került. A birodalmi erők támadása azonban elkésett. A Szövetségnek még időben sikerült kimenekítenie a prototípusokat és megakadályozni, hogy azok a Birodalom kezébe jussanak.


3D image by Jon McGarry

Ackbar és a Verpine-ok jó munkát végeztek. Bár a BSZ (B-szárnyú) csak négy méterrel lett hosszabb, mint az X-szárnyú, tűzereje azonban annak sokszorosa. Az eredeti célt megvalósítva egy, olyan hatékony pajzsokkal rendelkező többfeladatú harci gép született, mely sok birodalmi járőrhajónál is nagyobb nyers tűzerővel rendelkezik. Az eredeti BSZ tulajdonképpen egy gigantikus, lapos szárny, aminek az egyik végére építették a pilótafülkét. E szárny közepén, annak síkjára merőlegesen egy változtatható állásszögű vezérsík pár került. A pilótafülkét egy un. gyro-szervó stabilizátor segítségével függetlenítették a törzs többi részétől. Ez egy új megoldás, amit eddig még egyetlen vadászgépnél sem alkalmaztak. Ezáltal a sárkányszerkezet, a manőverezés és célkövetés alatt elforoghat a stabil pozícióban rögzített fülke körül. A repülés és a szervó-rendszer működése során fellépő terhelés azonban nagyon megviseli a sárkányszerkezetet és emiatt a BSZ gyakori karbantartást igényel, jelentősen növelve az üzemeltetés költségeit.

A fejlesztés során az adott méretből kihozható lehető legnagyobb tűzerő kialakítására törekedtek. A harcászati és navigációs berendezéseket a megnövekedett igényekhez mérten, a kor követelményeinek megfelelően alakították ki. Az egyik legnagyobb újítás az u.n. MIND STORM rendszer, ami egyfajta közvetlen gondolatvezérlést tesz lehetővé, feleslegessé téve a bonyolult kapcsolórendszerek alkalmazását. A maximális tűzerő biztosítása érdekében az ion ágyúk és a proton torpedóvetők működését egy, a felderítő szenzorok által támogatott korszerű célkövető számítógép hangolja össze. A szoftver lehetővé teszi egyidejűleg akár tizenkét célpont követését is, amiből három ellen azonnali támadást is indíthat. A pilóta egy alacsony energiájú, célmegvilágító lézersugárral pontos távolság és irány vektorokhoz juthat, ám ez már távolról felfedheti jelenlétét. A korábbi típusokhoz képest nagy előrelépést jelent, hogy a BSZ-t egy korszerű navigációs számítógéppel szerelték, ami fölöslegessé teszi az elavult asztromechanikai droidok alkalmazását. A tolóerőt egy hatalmas, négy fúvókával szellőztetett Quadex Kyromaster hajtómű biztosítja, melynek IR sugárzását nagyméretű hűtőlemezekkel csökkentették minimálisra. A hajtómű energiaellátásáról négy S&K JZ-5g7 átalakítóval összekötött Vinop 02K jelű reaktor gondoskodik. Egy más konfigurációban az egyetlen nagyméretű motor helyett négy darab, kisebb S&K fúziós hajtóművet használnak, ám a Quadex motor jobb hatásfokkal működik. A B-szárnyúakat, a küldetésnek megfelelően több fajta fegyverzettel szerelik. Az egyik legáltalánosabb variáció, amikor a mozgatható szárnyak végeire függesztett gondolákba ion ágyúkat, a kabin orrában 2 db sugárvetőt és a vezérsík végére rögzített csepp alakú tokba egy ion, egy lézer ágyút valamint egy emissziós torpedó-vetőt szerelnek. Ezen felül még két darab hagyományos torpedó-vető képzi a fedélzeti fegyverzet részét. Ám a szárnyvégi pilonokra rögzített gondolákba számtalan más fegyver is építhető. Egy másik gyakran alkalmazott konfigurációban, a szárnyak törővégeire GR-9X lézer ágyúkat, a vezérsík végére 2 db Krupx torpedó-vetőt és egy ion ágyút szerelnek. Ebben az esetben a kabin orrában még további két darab ion ágyú kerül elhelyezésre. A gép és pilótájának védelmét egy S&K pajzsgenerátor valamint a teljes egészében katapultálható vezetőfülke biztosítja.

Túlesve a tűzkeresztségen, ma már jól látszik, hogy a B-szárnyúban valóra vált mindaz, amit a Flotta annak idején megálmodott. A Szövetség végre egy valóban ütőképes, kisméretű, viszonylag nagy nyers tűzerővel bíró, romboló-csapásmérő géphez jutott. Azonban vannak más hangok is. Többen rámutatnak a BSZ nyilvánvaló hiányosságaira. A típus létjogosultságát elismerő többség szerint azonban, a gyro stabilizáló rendszer indukálta magas üzemeltetési költségek, a Flotta más típusaihoz mérten gyengébb manőverezhetőség és a jóval alacsonyabb fény alatti és feletti maximális sebesség okozta hátrány, elhalványul a lebénító tűzerő biztosította fölénnyel szemben.

 

 Freitek / Incom E-szárnyú vadászgép

  • Gyártó: Freitek / Incom
  • Méretek: hossz 11 m, fesztáv 7 m
  • Hajtómű: 2 db Freitek F 7-L7 fúziós torló hajtómű
  • Szenzorok: Freitek F5D szkenner
  • Fegyverzet: 3 db Taim & Bak T2 lézer ágyú, 2 db Krupx MG9 torpedóvető

A Freitek E-szárnyú vadászgépét Thrawn admirális, az Új Köztársaság ellen indított nagyszabású offenzívája idején mutatták be. Egy évvel később pedig, mikor a Csá-szár újra elfoglalta pokoli trónját; hogy a sötétség seregeit végső csatába vezesse, az új vadászgép már a Köztársasági Flotta vadászerőinek ékét alkotta.

Az E-szárnyút a korábbi Incom Corporation tervezőgárdája álmodta meg, ugyan az a csapat, aki annak idején a hihetetlenül sikeres X-szárnyú vadászgépet is megalkotta. Évekkel később derült csak ki, hogy a tervek ismét sikerre ítéltettek. Az E-szárnyú vadászgép (ESZV) a valaha rendszerbe állított legjobb harci repülők sorá-ba lépett. Az első éles bevetések, még a legszkeptikusabb Köztársasági pilótákat is meggyőzték, hogy a Flotta ezúttal ismét egy ütőképes fegyverrendszer birtokába ju-tott. Kezdetben a már öregedő A-szárnyú vadászok felváltására vezényelték őket, feladatuk az utánpótlás szállító konvojok védelmének ellátása és a Birodalmi kötelé-kek támadása volt.

Bár az ESZV végsebessége már sok birodalmi vadászpilótát ámulatba ejtett, az igazi erőssége mégsem ez, hanem a nyers tűzereje. A három darab Taim & Bak T2-es lézer ágyú; amiből kettőt a szárnyak törővégeire, egyet pedig a kabintető fölött rögzítettek, teszi igazán félelmetes fegyverré. Ám az új vadászgépet nem csak lézer-ágyúkkal fegyverezték fel. Az X-szárnyúhoz hasonló módon, az orr részbe épített Krupx MG9 torpedóvetők tizenhat darab proton torpedó vagy más nem irányított ra-kétalövedék betárazását teszik lehetővé. Továbbá a törzs alá szerelt pilonokra a köz-társasági arzenál bármelyik modern, repülőfedélzeti fegyvere felszerelhető. Az AA-7-es tér-tömeglokációs rakétáktól kezdve az MDS gránátvető gondolákon keresztül, a különböző mélyűri és légköri bombákig igen széles a választék. Ezek a nehézfegyve-rek elegendő erőt képviselnek bármely közepes méretű hadihajó vagy helyőrség el-len. Így az ESZV jó alternatívát jelenthet a lassú és nehezen manőverezhető B-szárnyú vadászgépekkel szemben.

Az új vadászgép egy hosszabb tervezési folyamat eredményeként született meg. A Freitek mérnökei éveken át tartó fejlesztő munkával, több technikai újítást felhasználva alkották meg művüket. Az eddig használt Carbanti rendszerű szenzorokat egy olyan új, saját fejlesztésű harcászati-navigációs felderítő szkenerrel és az ahhoz kapcsolódó fedélzeti rendszerrel helyettesítették, ami már a legmodernebb irányított rakéták vezérlését is lehetővé teszi. A hajtóművek szintén a modern kor vívmányai. Az F-7L7-es motorok, bár feleakkorák, mint az X-szárnyú turbinái, mégis annál kétszer nagyobb teljesítmény leadására képesek. E mellet az üzemanyag fogyasztásuk sokkal kedvezőbb, így az üzemeltetés költségei alacsonyabbak. Egy másik újítás, hogy az Industrial Automaton elavult R2-es droidjai helyett a tervezők, az új R7-es asztromechanikai egységeket használták fel. Ezek a robotok sokkal kisebbek, mint az R2-esek és igaziból már nem is annyira droidok, hanem inkább kompakt kis fedélzeti rendszerek. Az R7-esek többek közt pontosabb hiperugrás számításokat és gyorsabb navigációt tesznek lehetővé. Bár kezdetben sokan kétkedve fogadták, de az ESZV nagy elődjével szemben fix, szimpla, alulépített szárnyakkal készült. Ám az enyhén előrenyilazott, negatív V alakban döntött hordszárnyak már az első éles légköri repülések során bebizonyították létjogosultságukat. A szimpla szárnyak alkalmazása emellett súlymegtakarítással is járt.

Ha azt mondják, hogy az B-szárnyú vadász a műszaki személyzet rémálma, akkor a Freitek kis vadásza minden karbantartó álma. A lézerágyúk fázis átalakító dobjaitól kezdve a repulzorgenerátor elosztóvezetékéig minden részegysége köny-nyen és gyorsan cserélhető. Ennyi pozitívum után azonban meg kell említeni néhány negatívumot is. Először is a fejlesztés költségei. Ma már biztosan tudhatjuk, hogy az E-szárnyú vadászgép a Köztársasági Flotta által rendszerbe állított legdrágább va-dászgép. Rendszerbe állítása számos változást okozott a haderő szerkezetében. Pl. az Y-szárnyú gépeket teljesen kivonták az aktív szolgálatból, hogy az üzemeltetésük költségéből az új, korszerű vadászok beszerzését finanszírozhassák. Persze abból a pénzből ez még nem valósulhatott volna meg, így jó néhány más harci egység lét-számát jelentősen csökkentették és további átszervezések is elkerülhetetlenek vol-tak. De adódtak más problémák is. Az első éles bevetések tapasztalatait kiértékelve, a fejlesztőknek rá kellett ébredniük, hogy a lézerágyúk generátoraiban alkalmazott szintetikus Tibanna gáz valamilyen érthetetlen módon, bár lassan, de biztosan elszi-várgott a fegyverekből, ezáltal jócskán csökkentve azok hatótávolságát. A Calmar védelmére induló E-szárnyúak ágyúin a mérnököknek azonban már nem volt idejük nagyobb átalakításokat végezniük. Ezért azok fegyvereit egyszerűen csak átkalibrál-ták, hogy a szokásos gázmennyiség háromszorosával tölthessék fel az ágyúkat. Így a lézer ágyúk megőrizték a hatótávolságukat, de a túltöltések miatt sajnos gyakran erősen felmelegedtek.

 

T-szárnyú vadászgép

Azóta, hogy Ackbar admirális a kiváló Mon-Calamari stratéga nevével fémjelzett, és a verpinek csodálatos hajóépítő tudását hirdető Shantipole Project: a B-szárnyú vadászgép szolgálatba állt, már egy fél évtized telt el. A Galaxis ez idő alatt nagyot változott. A katonai technológia fejlődése hatalmas léptekkel haladt előre. A modernizáció elkerülhetetlen volt és szinte a Szövetség valamennyi típusára kiterjedt. Nem volt ez másképpen a B- szárnyú vadászgépekkel sem. Így ezek legújabb típusai; az EC 4-es széria gépei, szinte már csak sárkányszerkezetükben hasonlítanak a legelső szolgálatba állított változatokhoz.

Az eltelt évek technológiai fejlődése és a sok éves harci tapasztalatok által a B-szárnyú legújabb generációja immár valóban hatékony romboló-csapásmérő vadászgéppé érett, a Szövetségi Flotta egyik legjobb típusává. Az idő azonban amely ezt a harci gépet az első vonalba juttatta, bizonyos típusoknak a hanyatlását hozta. Az előbb-utóbb elkerülhetetlen technikai elavulás; a folyamatos korszerűsítés ellenére, utolérte az Y-szárnyú vadászokat, s így ezeknek a harci gépeknek az ideje lassan lejár. Már most is csak kevés egység repüli ezt a típust és folyamatosan végleg kivonják a Flottától. Persze ezek a veterán repülők nem válnak a thermofúziós zúzók martalékává, hanem pályafutásukat a planetáris Nemzeti Gárdák kötelékeiben folytatják. Az Ysz kivonása valószínűleg hatalmas űrt fog okozni, hiszen a maga idejében kiváló, multifunkcionális gép volt, a Flotta igáslova. Mindezek a körülmények és az, hogy a Bsz EC 4-es feladatkörében kis híján kinövi a szövetségi arzenál jelenlegi típusait, arra indítatta a Flotta vezérkarát, hogy egy új harci gép kifejlesztésébe kezdjenek. Kezdeti elvárásként egy többfeladatú, nagyméretű vadászgép tervei körvonalazódtak, amely képes lehet az Ysz kivonása után maradó űr betöltésére, valamint minőségi kiegészítést képes biztosítani a legújabb Bsz típusok számára. Az Új Köztársaság politikai vezetése azonban nem sokkal a project megkezdése után, gazdasági okokra hivatkozva leállította a programot. Ám a Birodalomi Flotta újjászületésének aggasztó jeleit látva, majd az egész Szövetséget hidegzuhanyként ért Sluis Van-i csata után hirtelen mégis megváltozott a véleményük és a program újra zöld utat kapott.

A fejlesztés pár évvel a Szövetségesek győzedelmes endori csatája után kezdődött. Sokan elhitték; és ezt nem is lehet felróni nekik, hiszen oly rég óta várták már, hogy a Birodalom a Halálcsillaggal együtt végleg atomjaira hullott. Ám a vezérkari tábornokok egy csoportja másként látta a helyzetet. Való igaz, hogy a Birodalom, mint összefüggő szervezet megszűnt létezni, no de korántsem semmisült meg végérvényesen. Igaz a Flotta nagy része odaveszett az endori csatában, ám több hadihajó és romboló is inkább a menekülést választotta, a vadászgépekről már nem is beszélve. Másrészt nem szabad elfeledkezni a Galaxis mint egy háromnegyed részén állomásozó birodalmi csapatokról sem. A Stratégiai Védelmi Parancsnokság, az SDC, ennek teljes tudatában pályázatot írt ki egy új vadászgép kifejlesztésére. Az alapvető célkitűzés az volt, hogy egy olyan megfelelő teljesítménnyel és fedélzeti tűzerővel rendelkező harci gép születhessen mely képes minőségi kiegészítést biztosítani a legújabb Bsz típusok számára és amely manőverező képességével, fedélzeti elektronikájával a következő generáció harci rendszereinek alapjául szolgálhat. Mind emellett követelmény volt, hogy a vadászgép az addig sok kapitány életét megkeserítő, Intredictor osztályú mélyűrcirkálók térgörbítőinek zavarására is alkalmas rendszer hordozására legyen képes. Az SDC kemény követelményeket támasztott, ennek ellenére két hajógyár is versenybe szállt a projectért. Az egyik a híres Incom/Subpro, a másik pedig a Köztársaság iránt felettébb lojális Tandard cég volt. Miután a prototípusok elkészültek és a tesztrepülések befejeződtek egyértelművé vált az I/S cég modelljének fölénye. Bár a két gép közel azonos szerkezettel épült, az Incom vadászgépe erősebb, nagyobb tűzerejű és a Riar Bolt hajtóművének köszönhetően viszonylag hatékonyabb volt. A verseny tehát eldőlt és az SDC megrendelést adott az előszéria legyártására.

Az új vadászgép az IS J6-os típusjelzést kapta. Itt lépett be a képbe a Köztársaság és lefújta a programot. Mint később megtudhattuk, a szenátus gazdasági okokra hivatkozva állította le a projectet. A legszomorúbb azonban az, hogy ez az indoklás tulajdonképpen meg is állta a helyét. A háború után a Szövetség valóban kínzó anyagi gondokkal küszködött, ám ha a tudjuk, hogy fejlesztés költségeinek nagy részét az Incom /Subpro maga fedezte a tervezéstől a megvalósulásig, ez az indoklás még is érthetetlen. Sokkal érthetőbb a lépés, ha politikai oldalról közelítünk a problémához. A vesztes konszern, a Tandard részvényeinek nagy része ugyanis a szenátus befolyásosabb tagjainak kezében volt. Azzal pedig, hogy a meccset elvesztették, a részvények árai hirtelen túl nagyot zuhantak. Nagyobbat, mint ahogy azt, a szálakat a háttérből mozgató hatalmasságok szerették volna. Az üzlettel az Incom túl nagy falatot vágott volna ki a tortából, és ez megengedhetetlen volt. A program tehát rövid időre kényszerpihenőre kárhoztatott. Aztán pedig bekövetkezett az amitől sokan féltek: a Sluis Van-i csata. Ekkor hirtelen mindenki rájött, hogy a Birodalom bármennyire is szeretnék volna, nem vérzett el az Endor mellett. Nagyon is él. Él, és amíg a gyökereit is ki nem irtják, élni is fog. És amíg ez be nem következik addig a Szövetségnek szüksége van modern, hatékony fegyverekre. Olyanokra, mint az Incom IS J6-os vadászgépe. A gazdasági problémák így egy-kettőre megoldódtak és a fejlesztés újra zöld utat kapott. Ezután már gyorsan pörögtek az események. A terveket leporolták és az I/S megrendelést kapott a sorozatgyártásra. Ennek köszönhetően a Sluisi rajtaütést követően másfél évvel, rekordidő alatt a Szövetség már át is vette az első pédányokat, és a Flottánál elkezdődhetett a hadrendbe állítás…

 

 

INCOM CORPORATION T-65C-A2 X-SZÁRNYÚ

  • Gyártó: Incom Corporation
  • Hajtómű: 4 db Incom 4L4 fúziós ion hajtómű
    opció: 4 db Incom 4j.4 fúziós torló hajtómű
  • Méretek: hossz 12,5 m; fesztáv 8 m;
  • Tömeg: üres tömeg 14 800 kg; maximális felszálló tömeg függesztménnyel 21 500 kg
  • Szenzorok: Carbanti rendszerű szenzor sor
  • Fegyverzet: 4 db Taim & Bak KX9 lézer ágyú; 2 db Krupx MG7 proton-torpedó vető

Amikor Luke Skywalker harcba szállt az első Halálcsillag ellen, a Szövetség X-szárnyú vadászgépe a Galaxis egyik legkorszerűbb harci repülője volt. Bár azóta már sok idő telt el és számtalan gyorsabb, erősebb vadászgépet állítottak hadrendbe, a T-65 még mindig repül. Legújabb harmadik generációs változatai még sokáig szolgálhatják a szabadság ügyét, amit nélküle aligha vihettek volna győzelemre. Kevesen tudják, de kész csoda, hogy a Lázadók hozzájuthattak ehhez a géphez. Ez a vadászgép volt a független Incom utolsó projecte, mielőtt a gyár a Birodalom kezébe került. A gépet eredetileg nem a Szövetség megrendelésére fejlesztették. A munkálatokat, egy magát meg nem nevező távoli rendszert uraló rezsim pénzelte. Ám a Birodalmi Biztonsági Hivatal már régóta gyanította, hogy az egyébként addig független hajógyár egyes vezető beosztásban lévő mérnökei szimpatizálnak a Felkelőkkel. A ISB gyanúja nem volt alaptalan. Ám még az utolsó pillanatban, mielőtt a Birodalmi Haditengerészet egységei betörték a gyár kapuit, a renitens főmérnökök; egy szövetségi akció keretében sikeresen átmenekítették az XSZ (X-szárnyú) tervdokumentációit és a prototípusokat a Lázadókhoz.


3D image by Jon McGarry

Az X-szárnyú nevét, a szétnyitható, így kereszt alakot formázó hordszárnyairól kapta. A kereszt szárnyak az ütközetben növelik a fedélzeti fegyverek tűzerejét, valamint javítják a manőverezhetőséget. Az XSZ egy kisméretű, együléses vadászgép. Vezethetősége kísértetiesen hasonlít a T-16-os légirobogóhoz hasonló, egyszerű sport, szabadidős célokra épült gépek irányításához. Ez a tény megkönnyíti az ifjú kadétok felkészítését, jócskán csökkentve így a költségeket és a háborúban amúgy is szűkre szabott kiképzési időt.

A X-szárnyú vadászgép tűzfegyverekkel szembeni védelmét, a titánium-ötvözetből épített, megerősített sárkányszerkezet, valamint a Chempat pajzsgenerátor adja. A szerkezeti elemek szilárdságának és védelmének köszönhetően a kisebb erejű találatok nem befolyásolják számottevően a vadászgép teljesítményét. A pilóta személyes mentését, a 2.5-ös szériától kezdve már egy kompakt, teljes egészében katapultálható kabin biztosítja. Ezért a pilótáknak nincs szükségük az egész testüket védő szkafanderre és a nehéz sisakra, elég egy egyszerű overall és könnyű repülős sisak viselete. Akárcsak az YSZ fedélzetén itt is a pilótafülke mögött kialakított kis üregben foglal helyet az Industrial Automation cég R2-es asztromechanikai droidja. A robot elvégzi a repülés közben adódó karbantartásokat, kiszámolja a hyperugrások koordinátáit, valamint a repülés alatt hasznos tanácsokkal segíti a pilótát. A hyperugrások végrehajtását az Incom Gbk-585-ös típusjelzésű hyperdrivemodulátora teszi lehetővé. Mivel az XSZ fedélzetéről (ki tudja miért) hiányzik a navigációs computer, a hyperugrások koordinátáinak kiszámítását és a fénysebesség feletti repülés közbeni navigációs feladatokat is az R2 egység végzi. Az X-szárnyút egy rendkívül hatékony, u.n. Carbanti rendszerű harcászati-navigációs szenzor sorral látták el. Az orrkúp alatt megbújó érzékelő sor több egységből épül fel. Tartalmaz egy Fabritech Ans-5d "lock track" teljes spektrumú szenzort, egy Melihat "multi-imager" részecske sugárzást érzékelő szenzort és egy Tana Ire optikai célzó berendezést. A szenzorok vezérléséről egy Fabritech Anq 3.6-os tűzvezető számítógép gondoskodik. A fedélzeti fegyverzetet a szárnyvégekre rögzített Taim and Back KX9-es jelzésű lézer ágyúk, valamint az orr részbe épített két darab Krupx MG7-es protontorpedó vetők alkotják. A 4 db lézerágyú képes akár egymás után egyenként, vagy akár párban is tüzelni. Az XSZ táranként, három darab protontorpedót hordozhat. E speciális fegyverrel pusztította el a Szövetség a Halálcsillagot a Yavini csatában. Az apró részecske fegyverek áttörték az űrállomás egyik hőcserélő nyílásának energia pajzsát. A ventillátor házba detonált töltetek robbanása láncreakciót indított el, ami végül a Halálcsillag teljes megsemmisüléséhez vezetett.

A Yavini csata óta eltelt évek alatt a vadászgép több átalakításon ment át, melynek eredményeképpen mára szinte minden részegységét kicserélték és módosították. A legjelentősebb átalakítás talán a hajtóműveket érte, miáltal az X-szárnyú modern, korszerű hypermodulátorral szerelt, hatékony motorokat kapott. Egy másik jelentős változás még, hogy a legújabb változatokat már integrált asztromechanikai egységgel szerelik, ami feleslegessé teszi az elavult R2-es robotok használatát. Emellett korszerűsítették a fedélzeti fegyvereket és az azokat vezérlő rendszereket is, növelve a találati pontosságot és a tűzerőt. A szárnyak törővégeire ma már nem csak a KX-9-es lézer ágyúk, hanem a szövetségi arzenál bármelyik modern fedélzeti fegyverrendszere felszerelhető. A torpedó-vetőkbe lézervezérlésű rakéták és a legkorszerűbb tér-tömeg lokációs lövedékek is tárazhatóak. Egy szó, mint száz az INCOM egykori "dezertőr" vadásza bátran felveszi a versenyt a legújabb fejlesztésű harci gépekkel és minden bizonnyal még sokáig szolgálhatja a szabadság ügyét.

 

 

KOENSAYR BTL-S3 Y-SZÁRNYÚ

  • Gyártó: Koensayr Royal Shipyard
  • Hajtómű: 2 db Koensayr R200 fúziós ion hajtómű
  • Méretek: hossz 16 m; fesztáv 5,8 m;
  • Tömeg: üres tömeg 15 000 kg; maximális felszálló tömeg függesztménnyel 23 000 kg
  • Szenzorok: 2 db Fabritech Anx-y nagy hatótávolságú iker-szenzor
  • Fegyverzet: 2 db Taim & Bak IX4 lézer ágyú; 1 db ArMek SW-4 ion lövegtorony; 2 db Arakyd Flex Tube proton-torpedó vető
  • opció: 2 db Taim & Bak KX5 lézer ágyú;

Az Y-szárnyú vadászgép a Lázadók Szövetségének egyik legrégebbi típusa. Egészen az X-szárnyú vadászok rendszerbe állításáig a Flotta élvonalbeli, legtöbbet használt, multifunkcionális vadászgépe volt. Ezek a strapabíró, masszív, igénytelen harci gépek számtalan ütközetben bizonyították remek képességeiket. Jól helytálltak mind a Vnas-i csatában a Duro mellett, mind az Ord Biniir első ütközetében is. De részt vettek az, azóta legendává vált Ank Ki'Shori ostromban, ahol a TIE bombázókkal szembeszállva akkor ezrek életét mentették meg. Végül, a nagy Yavini csatában két-századnyi Y-szárnyú repült. A birodalmi helyőrségek nehézbombázásától kezdve, a sebészeti pontosságú csapásmérésen át, az utánpótlás szállítmányok biztosításáig számtalan küldetésben vettek részt. Ám az idő lassan eljárt felettük és a technológiai fejlődés elkerülhetetlen eredménye, hogy helyüket lassan korszerűbb típusok veszik át. Ám ezek a remek kis gépek nem válnak a thermofúziós zúzók martalékává. Pályafutásukat a Flotta más, második-harmadik vonalbeli századaiban és a Planetáris Gárdák kötelékeiben folytatják.

Az Y-szárnyú sárkányának szerkezeti felépítése jól példázza a Köztársaság utolsó időszakának vadászgép tervezési gyakorlatát, azt az iskolát, ami egyfajta átmenetet képez a Fénykor kézműves jellegű tervezőipara és a Lázadás korai szakaszában meginduló tömeggyártás között. Az első példányok törzsét még a szerkezeti elemeket elfedő takarólemezekkel borították. A később gyártott változatoknál; a műszaki személyzet dolgát megkönnyítendő, ezt a borítást azonban már néhol elhagyták. A napjainkban szolgálatban lévő gépekről, pedig már teljesen hiányzik. Aki nem látta a legelső ilyen vadászgépeket, el sem hiszi, hogy az YSZ (Y-szárnyú) sárkánya valaha egyenletes felületű, sima és csillogó volt.   

Az YSZ könnyen felismerhető: a keskeny törzs rész és az attól külön épített hajtómű gondolák eltéveszthetetlen azonosító jegyek. A gép három fő részből áll. Az elöl elhelyezkedő, páncélozott, fülke modul ad helyet a pilótakabinnak és a fedélzeti fegyverrendszereknek. A pilótafülkéből hátranyúló, megerősített szerkezeti egység rejti a Novaldex reaktort, a Chempat pajzsgenerátort és a Koensayr R300-H hiperdrive egységet is. A hajtóműgondolákat tartó pilonokban kaptak helyet a Thiodyne 03-R jelzésű cryogenikus energiacellák. A pilonok végeire szerelt nagyteljesítményű R2000-es motorokat szintén a Koensayr cég szállította. A felderítő szenzorok a hajtóműgondolák orr részében, egy kupola alatt helyezkednek el. Típusjelzésük: Fabritech ANx-y. Az általuk közvetített adatokat, a fülke modulban elhelyezett; szintén Fabritech gyártmányú harcászati-navigációs rendszer és célkövető számítógép dolgozza fel.  

A fedélzeti fegyverzetet két Taim & Bak IX4 lézer ágyú és két Arakyd Flex Tube típusú proton-torpedó vető alkotja. Az YSZ táranként nyolc-nyolc proton töltetet hordozhat. A vetőcsövek akár egyenként, akár párosával is képesek tüzelni. Akárcsak az X-szárnyú vadászgépeknél, a repülési, navigációs és energia rendszerek ellenőrzésére itt is egy R2-es vagy R4-es robotot használnak. A droid a pilótafülke mögött kialakított kis üregben foglal helyet. A létfontosságú rendszerek ellenőrzésén kívül végrehajtja a repülés alatti karbantartásokat, valamint az energiaszabályozás feladata is rá hárul. Emellett; az általános navigációs számítógép hiányában a kis robot memóriája őrzi a hyperugrások koordinátáit is.              

Az Y-szárnyúnak több változata is épült. Az egyik legelterjedtebb verzió: a BTL-S3-as. Ez egy kétüléses harci gép, melyet a pilótafülke tetejére szerelt, forgatható ArMek SW-4-es ion lövegtoronnyal építettek. Az SW-4-es ágyút a pilóta előtt ülő fegyveroperátor kezeli. A BTL-A4-es verziónál viszont nincs fegyveroperátor tiszt. Ez a modell együléses. Az ion ágyú ebben az esetben nem forog, hanem rögzíthető, tetszés szerint akár előre vagy hátra tüzelő helyzetben is. Említést érdemel még a BTL-A4 Longprobe, nagyhatósugarú felderítő változat is. Ezt a modellt egy korszerűsített navigációs-felderítő rendszerrel támogatott térlokációs szenzorral látták el, viszont fedélzeti fegyverzetet nem kapott.

Az YSZ a Szövetségi Flotta leglassabb harci repülője. Fény alatti maximális sebessége a Birodalom T.I.E. bombázóinak sebességét is alig éri el. Így, a Yavini csatában, hatékony vadászfedezet nélkül az első vonalban  repülő Y-szárnyúak könnyű prédát jelentettek a fürge és gyors birodalmi vadászoknak. A veszteség szinte 100%-os volt, hiszen a két-századnyi gépből csupán egy tért vissza épségben. Persze annak idején a Szövetségnek nem volt más választása. A Halálcsillag elpusztítása minden áldozatot megért. Ám ma már körültekintőbben, a típus sajátosságait figyelembe véve lehet a küldetéseket összeállítani. Tudomásul kell venni, hogy az YSZ nem vadászgép. A Koensayr BTL S3 egy könnyű, pusztító-csapásmérő harci gép, amely megfelelő vadászfedezettel támogatva még ma is roppant ütőképes tagja lehet a Flotta egyes támadó egységeinek.  

 

Millenium Falcon

Fegyverzet: 2 négycsövű quad lézerágyú, 2 rakéta-kilövő, visszahívható könnyű lézerágyú

Han Solo hajója egy sokat megélt YT-1300-as öreg teherhajó, ám még mindig ez a leggyorsabb az egész galaxisban, köszönhetően a tulajdonosai átalakításainak. Előző gazdája Lando Calrissian volt, tőle nyerte el Solo a nagy bespini szabakkjátszmán. Rengeteg átalakításon esett át, már rögtön a tulajdonosváltáskor. Mivel Solo zsebe tele volt még a szabakkjátszmán nyert pénzzel, sokat változtatott a hajón: katonai páncélzatot szerelt rá egy birodalmi csapatszállítóról és egy has alatti lézert, amit a hajó belsejéből leengedni. Ez és a Falcon közepe alatt és fölött lévő két négycsövű quad lézerágyú tökéletes védelmet nyújt a hajónak. Ezek a katonai sugárvetők illegálisak, mint ahogy még sok eszköz a fedélzeten. A hajtóművet Shug Ninx-szel, a híres Nar Shaddai szerelővel tuningoltatta fel. Meg persze csempészéshez a legfontosabb átalakítást is elvégezte a hajón; titkos rekeszeket épített be a padlólemezek alá. Az Ezeréves Sólyom már így olyan gyors volt, mint a legmodernebb birodalmi hadihajók, de ennek fejébe Han –  Shug tanácsát megfogadva – elvitte a Corporate szektorba, ahol egy Doki nevezetű hajtómű-specialista még jobban feltuningolta, és így már 0.5 egységgel teljesít a fénysebesség felett, tehát kétszer olyan gyors, mint a birodalmi hadihajók. Ahogy Lando Calrissian mondaná: „A Millenium Falcon a leggyorsabb ócskavas a galaxisban.

Solo már sokszor gondolkodott rajta, hogy átfestesse-e a hajóját, de végül mindig úgy döntött, hogy így sokkal jobb, már csak megtévesztés céljából is. A hajó baloldalán található egy nagy érzékelő-tányér, ami már akkor jelzi a pilótának a birodalmi hajók közeledtét, amikor azoknak még gőzük sincs róluk. A hajó emellett fel van szerelve radarzavaró rakétával is, ha a hajónak rejtőzködnie kellene. Ez – mint egy csempésszel általában – sokszor előfordul fűszer vagy fegyverszállítás közben. A pilótafülke a hajó jobb oldalán van, a beszálló rámpa előtt. Három raktér is található a hajón – így bőven fér el csempészni való – mindhárom az orr részben. A hajó végében a két hajtómű – a valóstér-hajtómű és a hiperhajtómű – található, valamint a legénységi szoba, ahol egy-egy alvókabin van elhelyezve Csubakka és Han számára. A vuki kedvéért Han egy Dejarik játéktáblát is elhelyezett a hajón a főraktérben, Csubakka ezzel szokta elütni az időt a hosszú unalmas utazások során, vagy amikor korélliai épp szórakozik valahol. A főraktérben található még a gépészeti állomás is, és onnan nyílik az elektronikus központ is. A hajó orrának a végén van a rakodóajtó, itt lehet a szállítmányt a felvinni a hajó raktereibe. A hajó két oldalán egy-egy zsilip található, egymással szemben. A hajó életfenntartó rendszere a pilótafülke melletti raktérben van, és ugyanitt található még egy rejtett sugárágyú. Van egy mentőkabin, ez a hajó végében helyezkedik el, e mellett van a hátsó rakodólift.

A Falcon még számos eszközzel fel van szerelve, példának okáért rázkódáscsillapító mezővel, hajlító-örvény stabilizátorral, gyorsulás kompenzátorral, landoló sugárhajtóművel, hiperűr integrátorral és még sorolhatnám.

 

 

Incom / Subpro Z-95 AF4 Fejvadász

  • Gyártó: Incom Corporation
  • Méretek: hossz 10m; fesztáv 6,5 m
  • Hajtómű: 2 db Incom 2a fúziós hajtómű
  • Szenzorok: Fabritech Ans-4D multiszenzor
  • Fegyverzet: 2 db Taim & Bak KX5 lézer ágyú; 2 db Krupx MG5 rakétavető


Annak ellenére, hogy az eredeti tervei sok-sok évvel a legidősebb pilóták előtt láttak napvilágot, a Z-95-ös Fejvadász még mindig az egyik legelterjedtebb vadászgép a Galaxisban. A manőverező képességéről és időtállóságáról a füstös kantinok mélyén a fiatal és veterán pilóták egyaránt legendákat mesélnek. És, hogy e legendáknak megvan a valóságalapjuk, jól példázza; hogy csaknem egy évszázad múltán, a Z-95-ösöket még mindig megtalálhatjuk a planetáris rendvédelmi erők kötelékeiben, egyes flottaegységek légvédelmében és sok kalóz valamint egyéb törvényen kívüli csoport is ezeket a gépeket repüli.

A Z-95 Mark I Fejvadászt eredetileg egy űrrepülésre is átalakítható, de alapve-tően légköri, ikermotoros, változtatható szárnynyilazású, könnyű vadászgépnek ter-vezték. Sokak szerint a Mark I-es a valaha épült egyik legszebb katonai gép volt. És valóban, ha megnézzük karcsú, áramvonalas kialakítású sárkányát és az abba bele-simuló; a pilóta számára kiváló kilátást biztosító buborék alakú kabintetejét, megért-hetjük az elfogult Fejvadász rajongókat. A Mark I-eseket jellemzően tripla Taim & Bak AS-7-es kis sugárvetőkkel szerelték mindegyik szárnyon. Bár ezek a gépek nem voltak elég gyorsak a űrbeli hadviseléshez, kiváló manőverezhetőségük mégis előnyhöz juttatta őket a csillagvadászokkal szemben, amelyeknek pedig a légköri harcokban adódtak problémáik.

Az Incom/Subpro mérnökei aztán minden évben szerény javításokat eszközöl-tek az eredeti terveken, így a legújabb Z-95-ösök már szinte teljes értékű csillagva-dászokká váltak, amelyek simán felvehetik a harcot a korszak más vadászgépeivel és emellett megőrizték légköri repülhetőségüket is. A legújabb változatokban a vál-toztatható állású szárnyakat fix, egy állásban rögzített szárnyakra cserélték, ám a változtatható szárnyilazás biztosított légköri előnyöket a továbbiakban beépített kor-mányfúvókákkal biztosították. E kis fúvókákat párosával az orrban, a szárnyak ki- és belépőélein, valamint a far részben helyezték el. Egy másik módosítás volt, hogy a régi, könnyű duraplex kabintetőt; az eredeti formát megőrizve, erősen páncélozott, radarhullám elnyelő aranyfüsttel bevont kupolára cserélték. Ehhez hasonlót használ-tak később az X-szárnyúnál is. Korszerűsítették továbbá a sisakba épített holografi-kus taktikai kijelzőt is. A sok-sok átalakítás eredményeképp a legutolsó Z-95-ös vál-tozat szinte már úgy néz ki, mint egy kis, egyszerű X-szárnyú. És a hasonlóság nem véletlen, hisz az Incom mérnökei a T-65-ös tervezésénél a Fejvadász több alkotó-részét is kölcsönvették.

Azt, hogy a Z-95-ös vadászoknak máig szinte megszámlálhatatlan verziója épült, nagyrészt a hajó egyszerű és könnyen átlátható szerkezete tette lehetővé. Az átalakítások leginkább a fegyverrendszerek cseréjére és a hajtóművek teljesítmé-nyének fokozására terjedtek ki. Az egyik legnagyobb számban gyártott Fejvadász a Z-95 AF4-es ( Assault Fighter ) jelzésű, Incom 2a fúziós motorokkal, két darab Taim & Bak KX5 lézer ágyúval és egy pár Krupx MG5 rakétavetővel lett megerősítve.

A Z-95-ös stratégiai felhasználhatósága rendkívül sok lehetőséget biztosít. Jó választás lehet az elsősorban védelemre építő küldetésekben, de fedélzeti fegyvereitől és minden felesleges terhétől megfosztva, csak rakétákkal felfegyverezve akár csapásmérő feladatkörben is alkalmazható. De a karcsú, kis gépek máshól is jól teljesítenek. A Szövetség előszeretettel használja e típust a vadászpilóták kiképzése során, mivel az abban megismert kezelő berendezések és a vezérlő rendszer nagyon hasonló az X- és Y- szárnyú vadászokon alkalmazottal. Sok helyen pedig az Y-szárnyúak kiegészítéseként, a helyőrségek védelmére alkalmazzák ezeket a remek hajókat. A későbbi Solo tábornok is egy ilyen géppel szállt harcba egykor a Szövetségi Szektor lomha IRD vadászaival.


 
ITT VAN A FÓRUM IDE ÍRJATOK!
 
[III.Birodalom] másik oldala
 
A HÉT KÉRDÉSE
Lehet szavazni
Szerinted lesz új Star Wars Film?

Igen
Nem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Galaktikus Csevegő
Lehetőleg értelmesen ja és csak regisztráltaknak.
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Hány Csillag van az égen?
Indulás: 2005-04-10
 
Csak 1 kérdés :)
Szavazzatok
Szeretnél Star Wars Sorozatot TV-ben?

Igen
Nem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bölcsesség
 
Sands of Time
Click for Budapest, Hungary Forecast
 
Írott szöveg (Script)
 
Írásvédettség
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Battlefront 1-2
 
¤501¤
 

Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!