|
FELSZÍNI JÁRMŰVEK
AT-AT
Páncélozott csapatszállító terepjáró lépegető :
- Gyártó: Kuat Drive
- Hossz: 20 m
- Magasság: 15 m
- Tömeg: 76 t
- Hajtómű: 2 db Kuat Drive KD-XX
- Fegyverzet: 2 db SFS-X5 nehéz lézer ágyú; 2 db SFS-X3 sugár ágyú
A Birodalmi Haderők egyik talán legnagyszerűbb fegyverrendszere a hatalmas, páncélozott, csapatszállító lépegető. Stratégiai jelentőségét tekintve a Szárazföldi Erők kötelékében ezek a monstrumok ugyan azt a célt szolgálják, mint a Flottánál a csillagrombolók: a terrort. És nincs még egy szárazföldi gépezet, ami e célnak ilyen jól megfelelne. A köztársasági idők óta pedig a Szövetség arzenáljában sincs semmi, ami csak egy kicsit is hasonlítana ezekhez a járművekhez. A 15 méter magas acélelefántok, mint valami rég letűnt kor ködéből kilépő háborús istenek magasodnak a Galaxis csatamezői fölé.
Az AT-AT -ok megszületését a repulzoros technológiát használó csapatszállítók alkalmazásának határai tették szükségessé. A lépegetők megjelenése előtt a szárazföldi csapatoknak, azok felszerelésének, az utánpótlásnak és az egészségügyi feladatokat ellátó egységek mozgatásának kizárólagos eszközei a repulzoros járművek voltak. Ám ezek alkalmazása néhol korlátokba ütközik. Az olyan különleges földtani körülmények és felszíni hatások, mint a gravitációs mező ingadozása, a véletlenszerűen megjelenő mágneses kitörések és egyéb, előre nem kiszámítható anomáliák lehetetlenné teszik az ilyen meghajtással üzemelő gépek felhasználását. A Szárazföldi Haderőknek pedig egy minden világban, minden körülmények között bevethető szállító járműre volt szüksége. A megoldást egy rég elfeledett technológia újjáélesztése jelentette. Talán kevéssé közismert, hogy a Régi Köztársaság hadserege az egyszemélyes AT-PT terepjáró lövegeknél már alkalmazta a lépegető meghajtást. Ám a Köztársaság dicsőségével együtt ez és sok más akkor alkalmazott technológia is a múlt homályába veszett. A birodalmi mérnökök azonban leporolták múltbeli elődeik terveit és azokat egyesítve a kor legmodernebb technikájával, létrehoztak egy új lépegető rendszert.
A hosszú tervezés eredménye minden várakozást felülmúlt. A Kuat Drive tervezői egy gigantikus, szinte feltartóztathatatlan lépegető erődöt hoztak létre, ami megkérdőjelezhetetlen hadászati erején kívül, azóta hatásos pszichológiai fegyverré is vált. Az AT-AT a szárazföldi csapatok által jelenleg használt nehéztüzérségi fegyverekkel jóformán sebezhetetlen. Ezt a védettséget részben a szerkezeti elemeket borító nehézpáncélzat, részben pedig a rendkívül hatékony ICI-S3-as Shield Side pajzsgenerátor és az ehhez kapcsolódó kétsoros fedést biztosító vetítő fejek adják. A hatalmas test mozgatását a törzs alá épített két, nagyméretű hajtómű teszi lehetővé. A KD-XX jelzésű motorok megosztva kapcsolódnak a két pár láb csípőszervóihoz, akár 60 km/h sebesség elérésére is képessé téve a szerkezetet. A "Hoth rajtaütés" óta a hajtóműrendszert ún. kétkörös, biztonsági rendszerűre módosították. Vagyis az egyik motor üzemképtelenné válása esetén a másik képes átvenni annak szerepét és bár csökkent sebességgel, de mozgásban tartani a járművet. A lépegetők mozgatható fejében alakították ki a parancsnoki kabint. Ez egyben a pilóta és a tüzérek munkahelye is. A lépegetők fedélzeti fegyverzetének gerincét két darab, hatalmas SFS-X5-ös szinkronvezérelt lézer ágyú adja. Ezen kívül még a fej két oldalán elhelyezett, egymástól függetlenül célra tartható, közepes erejű SFS-X3-as sugár ágyú alkotja a fegyverzet részét. A tüzérek munkáját és az ágyúk vezérlését egy új fejlesztésű, 360 fokos látómezőt biztosító holografikus célzó rendszer és egy modern tűzvezető számítógép segíti. A jobbra és balra 90, fel és le 30 fokban elmozdulni képes fejrész széles tűzzóna kialakítását teszi lehetővé. A lépegetők a hatalmas törzsben kialakított raktérben max. 40 teljes fegyverzetű katonát és 5 db robogót képesek szállítani. Az AT-AT-ok példátlan szállítókapacitását mutatja, hogy a raktér negyed óra alatt elvégezhető módosításával abban akár 2 db felderítő AT-ST lépegető is elhelyezhető.
Lépegetők transzportálása a Rogue Squadron képregényben
Napjainkban ezek a hatalmas csapatszállítók alkotják a Birodalom szárazföldi célpontok ellen végrehajtott támadásainak ékét. Bevetésük az első vonalban, a biztosításukat végző repulzoros technika előtt történik. A célterületre telepítésüket gigantikus méretű teherszállító bárkákkal és komphajókkal oldják meg. A lépegetők egyes alkatrészeit nem egy helyen, hanem különböző, az egyes alkatrészekre szakosodott gyárakban állítják elő. Az összeszerelést azonban szigorú minőségi ellenőrzések mellet csak a Kuat Drive hajógyár szerelőüzemeiben végzik. Ez részben a biztonsági, minőségi követelmény kielégítését, részben a gyártási technológia védelmét szolgálja. Ilyen ismert üzemek vannak a Kuat-on, a Caridán és a Belderon rendszerben is. A Szövetségi hírszerzés gyanúja szerint azonban ezek csak amolyan fantom üzemek, a valódi összeszerelést végző gyárak helye egyenlőre még ismeretlen.
Egy AT-AT dokkol az Endoron
| |
|
FELSZÍNI JÁRMŰVEK
AT-ST
Felderítő terepjáró lépegető
- Gyártó: Kuat Drive
- Magasság: 8.6 m
- Tömeg: 32 t
- Hajtómű: 1 db Kuat Drive KD-X2
- Fegyverzet: 2 db SFS-A2 iker sugár vető; 1 db SFS-A1 sugár ágyú;
- 1 db X-A10 gránátvető
A Birodalom szárazföldi csapatai által felderítésre és járőrtevékenység ellátására alkalmazott lépegetők, a kis, fürge, kétlábú AT-ST-k. Elsődleges feladatuk a felderítés és járőrözés, ám ezen kívül határvédelmi szolgálatot is ellátnak, és gyakran adnak biztosítást a harci tevékenységet végrehajtó birodalmi rohamosztagoknak és az AT-AT lépegetőknek is. A kis AT-ST-k inkább gyorsaságukról, semmint nehéz páncélzatukról híresek. A kétlábú lépegető rendszer miatt ugyan labilisabbak, mint nagytermetű rokonaik, ám azoknál jóval gyorsabbak. A csúcssebességük akár a 90 km/h-t is elérheti. Bár a „csak” 8.6 méteres magasságukkal nem oly fenyegetőek, mint az AT-AT-k, ám a gyalogsági csapatok és a kisebb suhanó járművek ellen még így is kellő erőt képviselnek.
A felderítő lépegetők személyzete csupán két főből áll: a pilóta és a fegyveroperátor. A kabinból a páncéllemezek védte, szűk szélvédőkön keresztül csak korlátozott kilátás nyílik, ám a holografikus célzó rendszer 360 fokos látószöget biztosító képessége feleslegessé teszi a panoráma ablakokat. Ezt a rendszert a tervezők a vezérlést biztosító számítógéppel és szoftverével együtt az AT-AT lépegetőktől "kölcsönözték". A fej; egy DSS 7-es mozgáskoordinációs egység és egy szervo rendszer segítségével, a lábak és a meghajtó rendszer állásától függetlenül bármely irányban képes elfordulni, és így tetszőleges célra tüzelni. A lépegető elsődleges fegyverzetét az orrba szerelt két darab SFS-A2-es iker sugár ágyú adja, melynek maximális lőtávolsága 2 km. Ezt kiegészítették még egy SFS-A1 sugár ágyúval és egy X-A10 gránátvetővel is. Az előbbit a fej bal oldalán, az utóbbit pedig a jobb oldalon rögzítve. Ezt a két kiegészítő fegyvert elsősorban a gyalogsági csapatok ellen alkalmazzák, igen eredményesen. A kerítések és a terepen előforduló láthatatlan akadályok áttörésére, a lábakra erős acélkarmokat szereltek.
Az AT-ST lépegetőket egyetlen motor hajtja, típusjelzése: KD-X2. A korszerű giroszkopikus stabilizáló rendszer és a fej valamint a lábak vezérlését ellenőrző mozgáskoordinációs számítógép ellenére ezek a kis járművek sajnos elég labilisak. Addig, amíg a nyílt terepen kiváló eredménnyel alkalmazhatóak, a sűrű aljnövényzettel, avarral borított erdők, az egyeletlen, hepehupás terepek számtalan veszély forrását hordozzák. Ilyen körülmények között gyorsan megnő a sérülés kockázata, a lábak megbicsaklása, összeakadása gyakran a szerkezet összedőlését okozza. A meghajtó rendszer a lépegető másik gyenge pontja. Mivel egy vékony plasztron pajzson kívül szinte nélkülöz minden védelmet, egy pontosan célzott találat könnyen a jármű vesztét okozhatja.
Ezek ellenére az AT-ST mégis az egyik legkiválóbb járőr szerkezet. Megbízhatóságukat mi sem bizonyítja jobban, mint hogy gyakran egymagukban, minden biztosítás nélkül teljesítenek felderítő küldetéseket. A legnagyobb előnyük azonban az, hogy a szárazföldi csapatok támogatását még olyan terepeken is képesek ellátni, ahol a repulzoros suhanókat már nem lehet használni. Emellett közös bevetéseik alkalmával fontos szerepet játszanak az AT-AT századok biztosításában.
A fülkébe a parancsnoki kabin tetején nyíló ajtón át lehet beszállni. Ez nem valami szerencsés megoldás, ám a gyakorlatban eddig még nem okozott problémát. A személyzet általában a lépegető oldalán elhelyezett kapaszkodók segítségével mászik fel a kabinba, de a katonai bázisokon, külön erre a célra épített platformokat használnak.
A Birodalom Szárazföldi Erőinél többféle AT-ST változat teljesít szolgálatot. A legelterjedtebb azonban az AS ( Assault ) típus. Ez mintegy két méterrel magasabb, mint az alapváltozat Az AT-ST/AS fő fegyverzete egyetlen, nehéz SFS-A9 sugár ágyúból áll. Az AS változaton több módosítást is végrehajtottak. A legfontosabbak talán, hogy a korábbi típusok hibáiból tanulva megerősítették a lábak merevítő szerkezetét, átalakították a gyroszkopikus stabilizáló rendszert és módosították a mozgáskoordinációs számítógépet vezérlő szoftvert.
| |
FELSZÍNI JÁRMŰVEK
AT-PT Terepjáró Lépegető Löveg
-
Gyártó: Republic Military Engineering
-
-
-
-
Fegyverzet: 1 db SSW-2 iker sugár ágyú; 1 db 60 mm-es gránátvető
Az AT-PT egy, a Köztársaság Rendfenntartó Erői számára tervezett, kísérleti, egyszemélyes terepjáró lépegető volt. A kétlábú, 3 méter magas gépezet megjelenése nem volt túl fenyegető, ám egymagában kb. egy gyalogsági század tűzerejét képviselte. De bármily jelentős tűzerőt is képviselt a kis lépegető löveg, végül sosem jutott el a hadrendbe állításig, a projectet ugyanis törölték. Ám a lépegető meghajtást alkalmazó harci gépezetek technológiája nem merült a feledés homályába. A Birodalom mérnökei az óriás, csapatszállító lépegető erődök tervezésénél az AT-PT koncepciójának számos elemét felhasználták. Eredetileg úgy tervezték, hogy az AT-PT századok majdan a Köztársaság szárazföldi csapatainak ékét fogják alkotni. Bár a sebessége nem vehette fel a versenyt a repulzoros suhanókkal, kis mérete, a lépegető hajtóműve és jelentékeny tűzereje által mégis fontos szerepet játszhatott volna a szárazföldi hadviselésben. A tervezők szándékát megvalósítva képes volt a fülledt trópusi dzsungelek laza talaján, sekély vízben vagy a hegyvidékek sziklás lankáin is éppoly biztonságosan mozogni, mint a sík terepen. Ezt a képességét elsősorban a lábakat rögzítő szervo rendszer egymástól függetlenül mozdítható, több irányban is elforgatható "comb tő" elemeinek köszönhette. Ezért; bár gyorsaságban nem vetekedhetett velük, olyan lejtőkön és akadályokon is át tudott kelni, amik a repulzoros meghajtást alkalmazó járműveket megtorpanásra késztették. Az AT-PT kísérleti felhasználásban elért sikerei még a szkeptikusok számára is világossá tették a lépegető meghajtás létjogosultságát. Az igazság az, hogy a lépegető tulajdonképpen majdnem minden helyzetben jobban vizsgázott, mint a repulzoros meghajtású gépek. Az egyetlen hátránya csupán a viszonylag alacsony végsebessége volt. (a lépegetők sebességi hátrányát a későbbiekben az AT-ST tervezői sikeresen megoldották) Az AT-PT egyszerű felépítésű, tömzsi szerkezet volt. Tulajdonképpen egy parancsnoki kabinból és az oldalára szerelt két lábból állt. A comb tő elemek nagy sebességű haladásnál a kabint automatikusan magasabb pozícióba emelték, így a pilóta és a felderítő lokátor látótere is megnőtt, ami megkönnyítette az ellenséges csapatok és az akadályok észlelését. Viszont, ha épp arra volt szükség, akkor a kabint akár a térdizületek szintje alá is le lehetett engedni. Ez a pozíció persze csak jóval kisebb sebesség elérését tette lehetővé, de sok esetben megkönnyítette a lépegető továbbhaladását. Az AT-PT csúcssebessége nyílt terepen mindössze 60 km/h volt, de a tervezők célja nem is a sebességi rekordok megdöntése volt. Egy olyan kisméretű, felfegyverzett terepjáró gépet akartak létrehozni, ami a legváltozatosabb harctéri viszonyok között is képes végrehajtani harci feladatát. És ez sikerült is.
Az erősen páncélozott kabin csupán a pilótának adott helyet, de végszükség esetén még egy plusz személy is elfért benne. Ha a szűk, kis oldalajtón keresztül a pilóta egyszer beszállt a kabinba, attól kezdve a gyalogsági fegyverek által tulajdonképpen sérthetetlen volt. A navigációs feladatokat és a fedélzeti fegyverek vezérlését egy egyszerű E-Slide G11 jelzésű központi számítógép látta el. Bár nem a legkorszerűbb technológiát képviselte, a G11-es computer mégis megbízható párost alkotott a törzsbe integrált, gömbcellás, pásztázó rendszerű lokátorral. A lépegetőt ezenkívül még egy korszerű kommunikációs egységgel is felszerelték. Ennek különösen, a nagy precizitást igénylő, összehangolt harci feladatoknál lett volna kiemelt jelentősége. A működéshez szükséges energiát biztosító reaktort és a két kisméretű, közös tengelyre szinkronizált hajtóművet szintén a páncélozott törzsbe helyezték. Az AT-PT fegyverzete egy, az orrba épített, forgatható, iker SSW-2-es sugárágyúból és egy fixen rögzített 60 mm-es torziós gránátvetőből állt.
A Köztársaság úgy tervezte, hogy a gyalogsági csapatok egy részét AT-PT-kel fogja felváltani. Ezzel jelentős összegeket takaríthattak volna meg, ugyanis egyetlen lépegető tűzerejét képviselő gépesített gyalogsági egység rendszerbe állításának költségéből több AT-PT hadrendben tartását is megoldhatták volna. Ám mindez csak terv maradt. Máig nem derült rá fény, hogy miért, de a lépegetők rendszerbe állítását az utolsó pillanatban lefújták. A Köztársasági kormány a legyártott néhány példányt nagy sietve a Katana flotta hajóira telepítette és amikor ezek eltűntek a semmibe, a lépegető lövegek is velük vesztek.
FELSZÍNI JÁRMŰVEK
TIE tank
Kivétel a többiektől, hiszen nem űrhajó, hanem egy tank. TIE-crawler-nek is nevezik. A TIE vadász pilótafülkéjét használták fel.
TIE ADVANCED
Darth Vader hajója
A Sienar Fleet System gyártotta. Prototípus vadászgép. Kódjelzése x1. A TIE Interceptor elődje. Mindössze egyetlen darabot vettek használatba, azt viszont nem más, mint a Birodalom egyik vezetője, Darth Vader használta többek közt a Yavini csatában.
Egy nagy hatásfokú, L-s4 típusú iker-lézerágyú található meg a pilótafülke alatt. A legtöbb TIE-vel ellentétben, van rajta pajzs, méghozzá egy Sienar gyártmányú. Emellett a Quadaniummal megerősített részek biztosítják a védelmet. A hajón nincs életfenntartó berendezés. Ennek ellenére a túlélési esély nagyon magas.
A légkörben 1200 km-es sebességgel, az űrben pedig 105 MGLT-vel képes haladni, és ezzel az egyik leggyorsabb a vadászgépek közt. Az egyetlen TIE, amelyik képes a hipertérbe lépni, de igen lassú, 4-es osztályú a sebessége.
150 kg terhet képes szállítani. Hosszúsága 9,2 méter. A felépítése alapvetően a szokásos Sienar konstrukció, amely egy gömb alakú pilótafülkéből, a két oldalán pedig függőleges szárnyakból áll. A gyakrabban alkalmazott, "C" alakú szárnyakat használták.
A vadász mindössze egyszer került használatba, a már említett Yavini csatában. A Sienar ez után még folytatta a munkát vele, de az Endor-i csata után feladta a tervezést, és az új generációs vadászokkal kezdtek foglalkozni.
TIE-BOMBER
A Sienar Fleet System gyártmánya. A légkörben 850 km-es sebességgel repül, az űrben pedig mindössze 60 MGLT-vel, ezzel borzasztó lomha. Hiperhajtóműve nincs. Személyzetnek mindössze 1 pilóta kell. Felépítése „dupla konstrukció”, azaz két „rekesz” található meg a két "C" alakú szárny között. Az egyik a pilótafülke, a másik a teherhordó, ahol akár 15 tonna (!) felszerelést is lehet szállítani. Két ionhajtóműve van, egy-egy mindkét rekeszen. 7.8 méter hosszúságú.
A fegyverzetről egy-két szó. Jól fel van szerelve fegyverekkel, 2 lézerágyú, 2 hőkövető kilövő, 2 protontorpedó kilövő, valamint egy bombarekesz található meg rajta. Ezt általában proton-, vagy ionbombával szokták megtölteni. Mindhárom ágyú Sienar gyártmányú. A 2 db lézerágyú, amely a két gömbön helyezkedik el, L-s1 típusú, ezt alkalmazták a TIE vadászon is. A 2 hőkövető kilövőben 4-4 rakéta fér el, ezek M-s3 típusúak. A protontorpedókból 2-2 fér be a kilövőkbe, amelyek szériaszáma T-s5.
A TIE-Bomber alapvetően nem vadászgép, bár a legtöbben oda sorolják, inkább csapásmérő gépnek kell tekinteni. A TIE-k közt egyedülálló módon katapult is található rajta, életfenntartó berendezés viszont nem. Védőpajzsa nincs, a védelemről a Titanium és Quadanium páncél gondoskodik.
Az Endor-i csata után Thrawn admirális a legtöbbet leselejtezte. Helyükre, a szintén a Sienar által gyártott Scimitar bombázó került. Ezek jóval fürgébbek, köszönhetően a könnyebb kostrukciónak. 1 kabinban 2 pilóta irányítja. Ezek utoljára Thrawn admirális végső vereségénél, a Coruscanton kerültek használatba.
TIE Defender
Típus: Csillagvadász Hosszúság: 12 Meters Fegyverzet:
Személyzet: 1 fő Csúcs sebesség: 180 MGLT
Egy gömb alakú pilótafülke körül 3 TIE-szárny található meg rajta, ettől igen furcsán néz ki. Jól meg van rakva nehézfegyverekkel. Ahogy a neve is mutatja legtöbbször nagy harcbázisok, fontosabb bolygók őrzésére szolgált. Az Endor-i csata elött kezdték el fejleszteni. Mondják, hogy a tesztek után, amelyeket a legfelső Birodalmi Haditengerészet tisztjei felügyeltek, kis számban az elit TIE kötelékekhez került belőle. Csak néhány kulcspozícióban lévő parancsnok tudta, hogy ezt a hajót használták arra, hogy legyőzzék a dezertőr Zaarin admirálist, aki azt tervezte, hogy lemondatja Palpatine császárt.
A hajó felépítése eltér a hagyományos TIE konstrukciótól, hiszen három napelemes szárnya van, amelyek egyenlő oldalon helyezkednek el a kabin körűl. A TIE Defender a közönség számára "logikus fejlődésként" volt bemutatva, de tulajdonképpen egy csöndes beismerése a Felkelés harci taktikája sikerének. A Haditengerészet direktívájának megfelelően A Sienar Fleet Systems egy nagyon gyors, nehéz páncélzattal és hiperhajtóművel ellátott ellátott hajót tervezett. Tahát olyat, mint a Felkelés űrvadászai. Egyenként 300,000 kreditbe kerűlt, amely ötször annyiba kerűlt, mint a hagyományos TIE/In vadász.
A hajónak számos fegyvere van, amellyel sikeresen veheti fel a harcot akár több ellenséges géppel szemben is. A hiperhajtóműnek köszönhetően olyan függetlenséget nyert a támogató hajóktól, hogy azt egy birodalmi vadász sem múlhatta felűl. A sztandard birodalmi repülő doktrina négy vadász egyidejű alkalmazását írta elő, de ennek a hajónak a fejlettebb tervezése által esetenként nagyobb előnyre tehettek szert.
Klikkelj a képre
A hagyományos TIE vadásznál körlbelűl 40 %-al gyorsabb fény alatti sebessége által ez lett a az egyik leggyorsabb birodalmi vadász. A klasszikus alap iker ion hajtómű elvét követi, de a legújabb P-sz9.7 es által nagyobb sebesség elérésére képes. A manőverezhetősége is jóval nagyobb, ami még a híre TIE Interceptort is helyben hagyja.
A fegyverzete két lézer és két ion ágyuból állt, amelyek egyidejüleg több célpont befogását is lehetővé tették, de egyidejű összekapcsolt célzásra is lehetőség volt. Ezeken kívűl két kilövő állványzat is helyett kapott, amelyek által protontorpedókkal, illetve hőkövető rakéták lehetett kilőni. Védelméről egy pár Novaldex pajzs generátor gondoskodott.
Sajnos a Császár halálával ez a típus túl költségesnek bizonyúlt és bár elit kötelékeknél alkalmazták mégsem tudott széles körben elterjedni még azután sem, hogy Thrawn admirális újraegyesítette a birodalmi erőket, így a hagyományos TIE/In és TIE Interceptor volt a meghatározó vadász a flottánál.
ŰRHAJÓK
TIE/Droid: Ezek a teljesen automatizált vadászok, először a Calamari ostrománál kerültek bevetésre, 6 évvel az Endor-i csata után. TIE-kötelék vadásznak is nevezik. A Cybot Galactica Ace-6 típusú robotja irányítja, amely mindössze 10 kg. A vezérhajón elhelyezett komputer irányítja. Nagy hátránya azonban, hogy ezek a robotok túl sok információ hatására összeomolhatnak. Külsőre is félig-meddig újak. A gömb alakú pilótafülke még hasonló, de a szárnyak téglalap alakúak, középen bemetszve.
TIE/sr Lone Scout-A
Típus: alap járőr/ felderítő hajó Hosszúság: 24 méter Fegyverzet: 1 lézer ágyú (Lone Scout-B -nek 2 llézer agyúja van) Személyzet: 1 fő Csúcs sebesség: 70 MGLT Katona befogadó képesség: 3 fő Szállítási kapacitás: 150 tonna Utas befogadó képesség: 3 fő
Klikkelj a képre!
TIE scout: Felderítő vadásznak készült, amelyel alapvetően a felderítetlen régiókat céloztak meg, hogy kiterjesszék a Birodalom határát. A Birodalmi Földmérő Alakulat szívesen alkalmazta a galaxis katalógizálásában. Hiperhajtóművel is rendelkezett.
A kabin szélesebb és hosszabb volt, mint a sztenderd TIE / In vadászoknak, de a parancsnoki rész gyakorlatilag ugyan az, mint a többi TIE-nál. A szárny hajlított, de csak egy helyen, nem úgy, mint példaúl a bombázókon. A kialakítása lehetővé teszi, hogy idegen bolygókon is le tudjon szállni, hasonloóan a TIE csapatszállitókhoz és a TIE X1 vadászhoz.
Keveset gyártottak, és sikertelen is volt. A TIE vanguard elődjének mondható.
TIE Interceptor
Típus: csillagvadász Hosszúság: 9.6 Meters Fegyverzet: 4 SFS L-s9.3 lézer ágyú Szenélyzet: 1 fő Csúcs sebesség: 110 MGLT Teher kapacitás: 75 kilogram
A legfejlettebb csillagvadász volt az egész birodalmi arzenálban. Gyorsabb, jobban manőverezhetőbb és jobban felfegyverzett volt, mint az eredeti TIE, vagy mint Vader kisérleti prototípusa. Egy technikai áttörést jelentő ion hajtóművel volt felszerelve, amely olyan pörgéseket és fordulókat engedett meg, amit más hajók nem tudtak, valamint négy lézerágyúval.Harcban az Interceptor jobban teljesített minden hajónál, még talán magánál az A -szárnyúnál is, de ennek nagy ára volt. Fel kellett áldozni a védőpajzsot, a híperhajtómű rendszert az életfenttartó rendszert és rengeteg páncélt.
A négy lézerágyu nagy tűzerőt jelentett és bár a pilótát egy speciális célzó szoftver segítette a könnyű sebezhetőség miatt inkább a manőverezésre fordították a figyelmüket.
A Galaktikus Polgárháború másodki felétől a Birodalom elkezdte lecserélni a régi TIE vadászokat az Interceptorra, de mégis a még császár halála után is a birodalmi flotta vadászai közűl csak a 20 % volt az Interceptor. Ahogy a birodalmi pénzügyi alapok kezdtek kimerűlni, úgy lettek egyre kevesebben ezek a kiválló űrhajókból és Thrawn Admirális észrevette, hogy a Birodalom nem engedhet meg magának Interceptor veszteségeket, ezért inkább elkezdte őket védőpajzsal ellátni.
TIE/phn Phantom
Tipus: Támadó légifőlény biztosító űrvadász Hosszúság: 14.3 méter Fegyverzet: 2 közpes lézer ágyú, Birodalmi álcázóval ellátva Személyzet: 2 fő Csúcs sebesség: 145 MGLT Szállítási kapacitás: 1 tonna
A yavini csata után a Birodalom kénytelen volt felismerni, hogy a Felkelők komoly fenyegetést jelentenek és ezért számos új technológiát kezdtek kifejleszteni, mint a például a Dark Trooper project és a TIE Phantom. A Fantom kifejlesztése Sarn Admirális felügyelte alatt a Dreighton Nebulán történt. A Nebula, amelyen egy nagy csata volt a Régi Köztársaság idején, arról volt elhíresűlve, hogy állítólag rengeteg hajó tűnik el a környékén. Ezek a pletykák elég fedezetet adtak egy titkos projekt elrejtéséhez.
Miután Zaarin Admirális megkisérelt álcázni egy koréliai korvettet, minden erővel megkiséreltek elrejteni egy kis hajót is. Az admirális képes volt álcázni egy módosított B83-as támadó vadászt, amelynek a kódneve a Fantom TIE lett.
A prototipus tesztelése után az gyakorlatilag láthatatlannak bizonyult, Lord Vader átvette a projekt irányítását és a Sigma Squadron lett az első hulláma ennek a halálos TIE vadásznak, még azelött, hogy a Imdaar Alphát lerombolták a felkelő terroristák és a hajó tartalékkészlete megsemmisűlt volna.
Zaarin admirális hajója, a Terror szuper csillagromboló szintén megsemmisűlt. Az admirális Lord Vader által nyugdíjaztatott és a projekt soha nem lett újraindítva. Bár a Ru Murleen által vezetett felkelő csapásmérő erő elfogta egy példányát, az megsemmisűlt a bázisukon a Birodalmi Titkosszolgálat keze által.
A Cruscanton a Császár belső körében még metalálható a hajó tervrajza...
TIE VADÁSZ
A Sienar Fleet System gyártmánya, akárcsak az összes többi TIE. A Birodalom korai idejében a leggyakoribb vadászgép. Kódjelzése TIE/ln. A Birodalom fennhatósága alatt lévő bolygókon, és környékükön mindennapos látvány voltak a hármasával járőröző TIE vadászok.
Viszonylag gyors vadászgép, 100 MGLT-vel halad az űrben, a légkörben 1200 km-rel. Hiperhajtóműve nincs. Talán a valaha volt legkönnyebb űrhajó. A szárnyak hossza 6.3 méter. Személyzetnek mindössze egy pilóta kell. 65 kg terhet képes szállítani.
A vadászgép hiába sikeres, azért van jópár hibája. Ilyen például a teljes védtelenség, hiszen csak egy nagyon vékony Quadanium réteg biztosítja a "védelmet". Szintén hiba, hogy képtelenek a vadászok eltávolodni a bázistól. A vadásznak nincs életfenntartó berendezése, így erről a pilóta ruhája gondoskodik.
A TIE vadász felépítése is az egyszerűségre törekszik. Mindössze egy gömb alakú pilótafülke, és két hatszög alakú szárny. A szárnyak külső felületén vannak elhelyezve a napkollektorok. A vadászgép hajtóanyaga nagynyomású radioaktív gáz, amit a pilótafülke hátulján kell betölteni. A pilótafülke belső berendezése spártai egyszerűséget mutat. A meglehetősen kényelmetlen ülésben elhelyezkedve a pilótának a lábával kell a sebességet szabályoznia. Ezen kívül mindössze egy botkormány, és egy nagyon egyszerű műszerfal található meg benne. Az egyetlen dolog, amiben felülmúlja a Szövetségi vadászok berendezését, az a célzórendszer. A Sienar gyártotta műszer sokkal jobb és pontosabb képet ad a célpontról, mint az InCom, és más felkelő cégektől kikerült célzóberendezés.
A TIE vadászok különleges szerepet töltenek be a Birodalomnál. A legnagyobb méretű raj általában 72 vadászból áll, de ha már 3 megjelenik, az is általános riadalmat okoz. Ezek a hajók az Uralkodó erejét, és hatalmát szimbolizálják. A pilótákat hatalmas Birodalmi Akadémiákon képzik ki. A jelentkezők alig 10 százaléka jut el odáig, hogy egy TIE vadász pilótafülkéjébe ülhet. A pilóták soha nem vezetik kétszer ugyanazt a gépet. Így nem alakulhat ki érzelmi kötődés a gép és a pilóta közt. mint a Szövetségnél. A Birodalmi pilótákat arra tanítják, hogy vakon bízzanak a feletteseikben, hiszen segítség nélkül még kiszállni sem tudnak a vadászból.
A TIE vadászok egy sor különböző küldetés elvégzésére alkalmasak. A legfontosabb céljuk legyőzni a Lázadók flottáját, és megvédeni a birodalmi harcbázisokat.
Látva a vadász sikerét, a Sienar új gépeket kezdett gyártani. Elkezdtek kísérletezni a TIE Advanced-del, létrejött a TIE Bomber, majd az Interceptor, és még 8-9 hasonló űrhajó, illetve egy tank is. De egy sem tudott olyan sikereket elérni, mint a TIE vadász.
Típus: rövid távú felderítő vadász Hosszúság: 6.3 Meters Fegyver: 1 Lézer ágyú Személyzet: 1 Csúcs sebesség: 80 MGLT Teherbírás: 65 kilogram
A TIE Vanguard a TIE/In alapján készűlt. Ezen a hajón több nagyteljesítményű antenna is látható a parancsnoki kabinon. A szárnyak felfelé kihajlanak oldalra, hogy lecsökentsék a számos scanner interfereniáját. Alapvetően kémek és felderítők használták, hogy hamar tudomást szerezzenek az ellenség csapatmozgásairól és egyéb más harcászatilag, valamint politikailag érdekes tevékenységeiről.
Nagy erősségű védőpajzs és álcázó berendezése van. Emellett egy nagy teljesítményű számítógép van az űrhajón, emiatt meglehetősen drága.
Más TIE űrhajók:
TIE/fc: Átalakított TIE vadászok. Jóval fejlettebb szenzorokkal, és célzóberendezéssel rendelkezik, azonban túl drága volt, és elvetették az ötletet.
TIE/gt: A TIE-Bomber elődje egy egyszerű TIE vadász bombákkal, és proton torpedóval. Amikor elkészült a Bomber, többet nem használták.
TIE/rc: TIE vadász változat. Felderítő hajó. Fejlettebb szenzorokkal, és bonyolult kommunikációs rendszerrel van felszerelve. Mindössze 1 lézerágyú van rajta. Sokkal sikeresebb lett a TIE/fc-nél.
|