A III. Epizód várható cselekménye v1.0 (2003.11.07.)
Az alábbi írásban a III. Epizód cselekményét próbáltuk összeállítani nagy vonalakban, az eddig kiszivárgott információk alapján. Nem volt célunk, hogy a leírásba a történet minden egyes már ismert részletét beleszőjük, mivel a film bizonyos részeit sokkal részletesebben ismerjük, mint másokat. Tudni kell azonban, hogy a III. Epizód 2005-ös bemutatójáig sok minden változhat. Várhatóan addig még többször is nekifutunk a témának, és egyre részletesebb cselekményleírásokra számíthattok.
FIGYELEM! AKI CSAK A MOZIBAN SZERETNÉ MEGISMERNI A FILM ESEMÉNYEIT, NE OLVASSON TOVÁBB!!!
Három év telt el a geonosisi csata óta, mely kirobbantotta a galaktikus méretűvé szélesedett klónháborút. A háború legújabb állomásaként ádáz űrcsata dúl a köztársasági főváros, Coruscant felett a szeparatisták és a köztársaságiak csillagflottája között. A szakadárok vezetője, Dooku gróf fogságba ejtette Palpatine főkancellárt és kíséretét. Anakin Skywalker és Obi-Wan Kenobi közösen indul a Köztársaság első emberének megmentésére, akit az egyik szeparatista cirkáló fedélzetén őriznek. Anakin, aki az évek folyamán padawanból Jedi-lovaggá lett, rátalál a főkancellár fogvatartóira, és a cirkáló fedélzetén megvív Dooku gróffal, aki miatt három éve elvesztette jobb karját. A fiú, akinek a megbilincselt Palpatine és Dooku gróf szócsatája közepett kell küzdenie, végül legyőzi ellenfelét, és kioltja a gróf életét. A sérült cirkáló Coruscant felé zuhan, Anakinnak és Obi-Wannak azonban sikerül biztonságban letennie a bolygó felszínén.
Dooku halálával a szeparatista erők elveszítik első számú vezetőjüket, de droidseregük irányítója, a félig droid Grievous tábornok, akinek kezéhez számos Jedi vére tapad, elmenekül. A Jedi-lovagok a győztes csata után klónkülönítmények élén galaxis-szerte támadást indítanak a szeparatisták bolygói ellen, hogy felszámolják megmaradt állásaikat. Még Yoda mester is elhagyja Coruscant-t, Obi-Wan Kenobit pedig azzal bízza meg a Jedi Tanács, hogy egy saját különítmény élén fogja el a rettegett Grievous tábornokot.
Anakin méltatlannak érzi, hogy egykori mesterére bízzák a küldetést, hiszen ő végzett Dookuval, és ő mentette meg a főkancellár életét. Palpatine azonban, aki elrablása után meg kívánja erősíteni saját védelmét, tettei elismeréseként személyes testőrének nevezi ki az ifjú Jedit. Mace Windu, aki a Jedi Templomban marad, hogy összehangolja a galaxis-szerte zajló hadműveleteket, rájön, hogy Palpatine elárulja a köztársaságot. Mikor azonban szembekerül vele, a főkancellárhoz hű Anakin és a Sith vezér, aki leveti álarcát, végez vele. Darth Sidious fondorlatos érveléssel maga mellé állítja Anakint, és felajánlja neki a Sötét Oldal hatalmát. Anakin elfogadja azt.
Ekkorra már a szenátorok egy része - köztük a fiatal Mon Mothma és Bail Organa - szervezkedni kezd Palpatine ellen, aki a Köztársaságot láthatóan császársággá kívánja formálni. Közéjük tartozik Padmé is, aki azonban visszavonul a nyilvánosságtól, mert gyereket vár Anakintól. A Köztársasághoz hű szenátorok aggodalmát tovább tetézi, hogy Palpatine a szenátus elé lép, és árulással vádolja meg a Jedi Rendet. Őket okolja az elrablásáért, és bizonyítékként hozza fel Mace Windu támadását. Végül kiadja a parancsot: a Jediket meg kell semmisíteni.
Anakin a Jedi Templomba vezeti a klónharcosokat, akik végeznek az otthon maradt tanítványokkal. Kiderül, hogy a klónok módosított génszerkezete feltétlen engedelmességre kényszeríti őket a főkancellár parancsait illetően. Így azokkal a Jedikkel, akik háborúba indultak, saját klónkatonáik végeznek. Obi-Wan Kenobi eközben rátalál Grievous tábornokra, és fénykardpárbajt vív vele. A Jedi legyőzi ellenfelét, ám mikor visszatér harcosaihoz, menekülni kényszerül előlük. Yoda mester csapatát a Kashyyyk bolygón éri utol a főkancellár parancsa. A mestert csak a bolygó lakói, a vukik menekítik meg saját katonái elől. Obi-Wan és Yoda így visszatér Coruscantra, ahol rálelnek a Jedi Templomban történt vérengzés nyomaira, és rá kell döbbenniük, hogy Anakin már a Sötét Oldalt szolgálja. Obi-Wan magára vállalja a feladatot, hogy megfékezi egykori tanítványát. Yoda a Sith vezérrel száll szembe.
Anakin azonban már nincs a fővárosban. Palpatine elérkezettnek látja az időt, hogy véget vessen a szeparatista lázadásnak, ezért elküldi Anakint a szakadárok titkos búvóhelyére, hogy végezzen velük. Obi-Wan nem tudja, hol keresse a fiút, ezért meglátogatja Padmét. Mint megtudja, Anakin valóban járt az ifjú szenátornál. A lány elárulja Obi-Wannak a fiú szándékait, és felfedi előtte kettejük titkát is. Obi-Wan nyomban Anakin után indul a Mustafar nevű lávabolygóra, és Padmé is vele tart, mert abban bízik, hogy ő még segíthet szerelmén. Mikor a bolygóra érnek, Anakin már elvégezte véres feladatát. Ahogy szembekerül egykori mesterével és saját szerelmével, a düh elborítja agyát. Úgy érzi, Padmé elárulta azzal, hogy elvezette hozzá Obi-Want. Padmé annyira megriad Anakin viselkedésétől, hogy azt hazudja neki: a gyerekük már nem tud megszületni. Ez az utolsó lökés a Sötét Oldal befolyása alatt álló Anakin számára, aki nekitámad Padménak. Obi-Wan közbeavatkozása menti meg a lányt, ám ezzel hosszú párbaj veszi kezdetét Kenobi és Skywalker között.
Yoda mester alulmarad a Darth Sidiousszal folytatott küzdelemben, és a Köztársasághoz hű szenátorokkal együtt menekülni kényszerül Coruscantról. Obi-Wan viszont kemény párbajban legyőzi Anakint, és a sebesült Padmét elmenekíti a zord lávabolygóról. Anakin tehetetlenül magára marad a lángok között. Ám Darth Sidious nem hagyja meghalni újdonsült tanítványát. Anakin megcsonkult, égett testét kimentik, és orvosdroidok veszik kezelésbe. Yoda mester és Obi-Wan Kenobi Bail Organa szenátor hajójára, a Tantive IV-re viszi Padmét. A lány állapota aggasztó, és félő, hogy meghal, még mielőtt megszülné gyermekeit, hiszen - mint kiderül - ikreket vár. Végül sikerül világra hozni Lukeot és Leiát, de Padmé túl gyönge, és belehal a szülésbe.
Anakin már Darth Vader páncéljában tér magához. Mikor megtudja, mi történt Padméval, a benne feltörő düh által hatalmas pusztítást végez maga körül. Padmét eltemetik. Obi-Wan, Yoda és Organa szenátor pedig eldönti, mi legyen az ikrek sorsa. Lukeot Obi-Wan elviszi a Tatooinera Larsékhoz, mert tudja: az az egyetlen hely, ahol Anakin nem találhat rá, hiszen emlékei távol tartják onnan. Leiát Bail Organa veszi maga mellé, és vállalja, hogy felneveli Alderaanon. Yoda mester búvóhelye a Dagobah rendszer lesz, ahová egy mentőkabin fedélzetén juttatják el.
Míg utolsó ellenségeik is bujkálásra kényszerülnek, Darth Vader és a magát császárrá kikiáltó Palpatine elkezdi építeni a Galaktikus Birodalmat és annak rettegett fegyverét.
Interjú a III. Epizód regényírójával (2005.04.26.)
A Sithek bosszúja regényváltozatának megjelenése alkalmából az alábbiakban egy kiváló interjút olvashattok a könyv szerzőjével, Matthew Stoverrel. Az eredeti szöveg a starwars.com-on jelent meg. A fordításért köszönet jár Master Phruill EmGeenek.
Matt Stover előző munkái között megtaláljuk a Hősök halálát (Heroes Die), a Tyshalle Kardját (Blade Of Tyshalle) és a Vashajnalt (Iron Dawn). Matt már két Star Wars vonatkozású könyvet is írt: a Traitort a New Jedi Order sorozatból és a Clone Wars regénysorozat első keménykötésű regényét, a Shatterpointot, amiben Mace Windu hazatérését mutatja be háború sújtotta szülőbolygójára.
A Sith-ek bosszújával lezárul George Lucas monumentális műve, és összekapcsolódik a klasszikus trilógiával. Mit érzett a regényváltozat utolsó sorainak írásakor?
Remegtem, és szinte könnyekben törtem ki, de valószínűleg komoly szerepe volt ebben annak, hogy már hat hete letelt a határidő, és napi 12-16 órát írtam, a Hershey feketecsokijával, tekintélyes mennyiségű kávéval és tortilla chipsszel doppingolva magam!
Amikor az adrenalinhullám elmúlt, az első érzésem valamiféle hatalmas megelégedettség volt. Nem csak Mr. Lucasnak sikerült összekapcsolnia a hat film alkotta kört (igen elegánsan), de nekem is sikerült beleszőni jelentős mértékben az Expanded Universe elemeit, elvégre EU-íróként léptem be a Star Wars világába. Arra törekedtem, hogy a Star Wars-univerzum egészét összehozzam ebben a történetben, és bár Mr. Lucas úgy döntött, hogy az EU-utalások nagy részét kiszórja, elég tekintélyes mennyiséget benne is hagyott... de azt hiszem, megnyugtathatjuk az összes puristát, hogy ami megmaradt, az csak egy csipetnyi "G canon".
Mint azt bárki elmondhatja rólam, aki olvasta a Star Wars-történeteimet – tulajdonképpen bármelyik történetemet –, szinte ellenállhatatlan vágyat érzek, hogy elbizonytalanítsam az olvasót a feltételezéseiben és előítéleteiben... szeretem összezavarni egy kicsit. Úgy gondolom, hogy a film – ha a nézők komolyan nézik, és elgondolkodnak azon, hogy mit is akar mondani, mégpedig az egész Star Wars-saga tükrében – ugyanezt fogja elérni. Ez nem egy rágógumi-mozi, ezért aztán a könyvváltozat megírása rendkívüli élmény volt.
A két előző Star Wars-könyve, a Shatterpoint és a Traitor pozitív fogadtatása miatt esett önre a választás, hogy megírja a regényváltozatot?
Hmm... Nem hinném, hogy a pozitív a jó kifejezés. Az erőteljes jobban illik ide. Míg úgy tűnik, hogy a rajongók többségének tetszettek a könyvek, van egy nagy része a rajongótábornak, amely ki nem állhat engem vagy a műveimet. Azt hiszem, még klubjuk is van...
A Del Reynél azt mondták, hogy a LucasBooksnál úgy vélekednek, én vagyok a legalkalmasabb író, aki kezelni tudja ennek a történetnek a komorságát. Végül is sok minden van benne, ami az én védjegyem; a karakterek lelki összeomlása a hatalmas morális nyomás alatt. Miután elolvastam a forgatókönyvet, gyanítottam, hogy a másik ok, amiért engem akartak ehhez a történethez az, hogy hírnevem szerint van bizonyos tapasztalatom a személyes párharcban – mert bizony baromi sok harc van a történetben. Mondhatom azt, hogy baromi?
Szóval sok harc van benne. Ahogy haladtam előre, azon kaptam magam, hogy próbálom kitalálni, hány különböző narratív módon lehet megidézni egy Jedit (és Sith-et!) a harc közben... (végül ebből is baromi sok van, ha valakit érdekel.)
A végleges forgatókönyvből dolgozott, vagy a forgatókönyv még változott, ahogy haladt az írásban? Mennyi lehetőséget kapott improvizálásra, és hogy kitöltse a cselekmény, illetve a karekterek motivációjának hézagait?
A forgatókönyv alapján dolgoztam, méghozzá a forgatás befejezésekor aktuális változatából, de igazodnom kellett ahhoz, hogy a cselekmény és a szöveg is módosult, amikor Mr. Lucas a vágási munkálatokba, illetve az utóforgatásokba belekezdett. Olyan közel maradtam a forgatókönyvhöz (forgatókönyvekhez), amennyire csak lehetségesnek tartottam ezt egy regény esetében. Egy regénynek vannak bizonyos kötöttségei – az olvasó vissza tud lapozni, és van ideje gondolkodni, hogy "Várjunk csak, mi is történt itt meg itt?" – míg a film átsuhanhat egy-egy eseményen, hogy az a néző számára csak később nyerjen értelmet. Mr. Lucas igencsak szabad kezet adott a dialógusok és az apró-cseprő részletek terén, egészen addig, amíg meg nem változtatom a történések menetét. Az egyetlen dolog, amiben abszolút nem volt meg a szabadságom, az a karakterek motivációja: Mr. Lucasnak kivételesen tiszta képe volt arról, hogy melyik karakter mit miért tesz, és nem hagyta, hogy ezt a legkisebb mértékben is megváltoztassam. Végül is a ’miért’ az, amiről ez a sztori szól... és az volt a vicces, hogy nem is voltak befoltozandó részek. Minden adott volt: amilyen egyszerűnek tűnhet a csillogó felszín néhányak számára, olyan mély emberi lélektan szövi át ezt a történetet. Amikor nem értettem meg, hogy valaki miért viselkedik egy bizonyos módon egy bizonyos szituációban, arra jöttem rá, hogy egyszerűen csak nem szemléltem eléggé mélyen. A végén teljesen tisztán – és számomra hitelesen – megmutatkozott, hogy a karakterek pályáját ugyanaz a tragikus elkerülhetetlenség jellemzi, ami a cselekmény felépítését. Valójában ők a cselekmény mozgatórugói.
Amikor találkozott George Lucasszal, miről beszélgettek?
Leginkább az imént említettekről. A találkozóra a konkrét kérdéseim listájával érkeztem, olyasmikről, hogy "Mit gondolt XY mester, amikor ezt meg ezt..." és "Pontosan miért akarna Anakin..." Volt egy listám Jim Luceno kérdéseiből is, a Labyrinth of Evillel kapcsolatban, ezért sikerült elmerülnünk egy kicsit a közvetlen háttértörténetben – a Sith Lordok kapcsolatának részleteiben, hogy hogyan és miért készítették elő a szeparatisták azt a hadműveletet, amit a film első perceiben láthatunk. És természetesen sokat beszélgettünk Anakin bukásának körülményeiről – hogy pontosan mi taszítja őt a szakadékba, és mi vezette odáig. És persze a Sötét Oldalról is kellett ejtenünk néhány szót...
Említette, hogy Jim Lucenótól is vitt magával kérdéseket a találkozóra. Mennyire dolgoztak össze a saját könyveiknél?
Elég sokat leveleztünk. Meg kellett értenem, hogy hogyan fogja ábrázolni a Sith Lordok kapcsolatát, és megismernem a háttértörténet egyéb részleteit, főleg, hogy hol találjuk Obi-Want és Anakint, és mi történik velük, én pedig megmutattam neki többek közt a Revenge-hez írt bevezetőmet (azt a részt, amely a film nyitószövegében leírtakat tárgyalja, valamivel nagyobb részletességgel). Szerencsémre Jim olyan profi, hogy mikor az első fejezetet próbáltam végső formába önteni, már kezemben volt a Labyrinth teljes vázlata, aminek a segítségével minimalizálhattam a történetben előfordulható ellentmondásokat. Ahogy korábban említettem, az egyik célom az volt, hogy egy olyan regényt írjak, amely beleillik az EU-ba, ugyanakkor a filmhez párosul. Tisztában vagyok vele, hogy Jim most készülő folytatása bizonyos értelemben a Revenge befejezése lesz, amely így egy EU-trilógia egyik pillérévé válik, mely a Labyrinth-tel kezdődik és a Dark Lorddal ér véget. Nagyon várom már.
A "regényváltozat" kifejezést használjuk a könyv említésekor, de itt talán többről van szó. A regényváltozat egy filmet ültet át könyv formájába; ám az ön könyve, miközben hű a Revenge forgatókönyvéhez, több, mint pusztán egyik médiumról a másikra való átültetés, ami sajnos nem mondható el a legtöbb regényváltozatra.
Soha nem akartam regényváltozatot írni. Még most sem. Különösen nem a Star Warshoz. Ahhoz túl fontos nekem. A szándékom nem igazán az volt, hogy regényváltozatot készítsek, hanem sokkal inkább az, hogy Mr. Lucas történetét és forgatókönyvét visszafejtve írjak egy olyan regényt, amely elképzeléseim szerint a film alapja lehetett volna, semmint fordítva. Azt akartam, hogy ne csak jó regényváltozat legyen, hanem jó regény is. Egy remek történet, ami a maga lábán áll. Nem szabad elfelejteni, hogy évekkel ezelőtt én is rajongóként kezdtem; az Új reményt több mint hússzor láttam moziban. A Birodalom visszavágot közel harmincszor. Amikor a Shatterpointot írtam, szórakozásból belecsempésztem saját életem egy részletét: a numerikus felismerő kód, amit Mace és Halleck kicserél, számokra fordítva legjobb emlékezetem szerint annak dátuma, amikor először láttam az Új reményt. Konkrétan egy szombati matiné volt. Tizenöt éves voltam. Biciklivel mentem a moziba...
A lényeg a következő: a legtöbb regényváltozatot szoros határidőre kell megírni. Olyan írókat szerződtetnek, akik jók és gyorsak – gyorsnak kell lenniük. Én személy szerint nem vagyok gyors... de nem is kérték, hogy az legyek. A forgatókönyvet 2003 decemberében kaptam meg, és 2004 augusztusában adtam le a regényt, ami majdnem háromszor annyi idő, mint amennyit egy szokványos regényváltozatra szánnak. És ezután még mindig dolgoztunk az újraírásokon és a javítgatásokon – hogy elsimítsuk a változtatásokat, amiket Mr. Lucas eszközölt a vágás során, illetve hogy elvégezzük a módosításokat, amiket a regény átolvasásakor kért – egészen az idei év elejéig. Mert mindenki – nem csak én, hanem a Del Rey, a LucasBooks, az LFL és maga Mr. Lucas maga is – úgy gondolja, hogy a Revenge Of The Sith van olyan fontos, hogy a könyv a lehető legjobb legyen.
Miket változtatott Mr. Lucas az átolvasás során? Szigorú lektornak bizonyult?
Nem annyira szigorúnak, mint inkább a végletekig részletekbe menőnek, bár gyanítom, hogy nagyon is szigorú lett volna, ha nem lettem volna annyira lelkiismeretesen hű a története szellemiségéhez. Szó szerint szóról szóra haladt, még egy-egy jelzőt is megváltoztatott, ezáltal finomítva a szereplők jellemzését. Ahogy korábban már említettem, számos EU-utalást kivágott, különösen azokat, amelyek néhány régebbi anyagra utaltak vissza – szerintem azokat nem szeretné elismerni a történet hivatalos sodrának részeként, ha érthető, mire gondolok. Mindössze egyetlen vágás volt, ami meglepett – pontosabban vágások sorozata, méghozzá egy olyan visszatérő metaforára vonatkozóan, amire kiváltképp büszke voltam – és valójában fel is bosszantott. Nem szégyenlem elárulni, hogy karrierem során ez volt az első alkalom, hogy igazi dívához illő hisztit csaptam a LucasBooksszal való konferenciahívás közepén, azt ordítva nekik, hogy menjenek és mondják meg Mr. Lucasnak, hogy "Ezt nem teheti meg az Én Könyvemmel!" Az volt a vicces, hogy miután lenyugodtam – és túléltem a saját magam okozta migrént – rájöttem, hogy nem csupán igaza volt Mr. Lucasnak, míg én tévedtem (abban az értelemben, hogy a vágások sorozata szorosabbra fűzte a könyvet, és letisztította a tematika ívét), hanem hogy az ő elképzelését követve sokkal inkább középpontba került egy erőteljes morális kérdés... és rájöttem, hogy olyasmi miatt vitatkoztam, amivel tulajdonképpen egyet kell értenem. Nagyon kínos volt!
Sokan tekintik a Star Warst sekélyes fantáziálásnak, eszképizmusnak. De a könyvek és a filmek hihetetlen mértékben tükrözik azt a politikai helyzetet, ami szeptember 11. után tapasztalható Amerikában. Ez véletlen lenne? A Köztársaság sorsa figyelmeztetés a számunkra?
Azt hiszem, erre a legegyszerűbben azzal tudok válaszolni, hogy emlékeztetek rá: George Lucas egy komoly filmkészítő, aki a Star Wars populáris kalandjain keresztül mindig Nagy Ügyeket érintett. Az Új remény és A Birodalom visszavág kalandjai mögé rejtve sikerült bevezetnie az amerikai populáris kultúrába – nagy általánosságban a nyugati tömegkultúrába – a világ gondolkodásának egyik legfontosabb és (a nyugati elme számára) legnehezebb koncepcióját. Még manapság is, majd 30 évvel később, azok az emberek, akiknek fogalmuk sincs a Taóról, egyből tudják, miről van szó, ha az Erőről beszélünk... Amikor A Jedi visszatérben az igazi győzelmet nem a Lázadók Szövetségének csatája hozza meg, hanem az, hogy Luke a szeretet nevében lemond az erőszakról, van-e még bárki, aki úgy gondolja, hogy mindez véletlen? Egy szó, mint száz: nem áltatom magam azzal, hogy ismerem Mr. Lucas gondolatait, de őszintén kétlem, hogy Palpatine rezsimje aszerint lett volna megírva, hogy szándékosan tükrözze a miénket. Elvégre ezt a hanyatló demokráciát – legalábbis nagy vonalakban – már harminc évvel ezelőtt elképzelte. Ha Palpatine ébredő zsarnokságát viszontlátjuk magunk körül, annak az az oka, hogy Mr. Lucas Palpatine hatalomra jutásában a zsarnokság lényegét ragadta meg, ahogy Luke Skywalker figurájában megragadta a fiatalkori, idealista kalandok lényegét. Tehát a válasz igen: van figyelmeztetés számunkra, és ez minden, csak nem véletlen – de nem hiszem, hogy azért, mert Mr. Lucas személyesen akarna kritizálni valakit, vagy bármi ilyesmi. Épp ellenkezőleg. Ő csak a hatalom természetét leplezi le. Ha ezt ma viszontlátjuk Amerikában, annak oka az életben keresendő és nem a filmekben vagy a könyvekben.
Sokan hiszik, hogy a Sötét Oldal az Erő ellentéte: egy fekete-fehér kettősség, mint a jó és a rossz. Három Star Wars-regény megírása után milyen elképzelése alakult ki a Sötét Oldalról? Hogyan változott ez a kép?
Erről csak annyit tudok mondani, hogy az embereknek emlékezniük kell arra, hogy az Erő Sötét Oldaláról beszélünk, és nem az Erő és a Sötét Oldal párosáról. Ez egy lényeges különbség. Belemehetnék sokkal részletesebben is, – végül is mind a Traitorhöz, mind a Shatterpointhoz fontos volt, hogy megértsem a Sötét Oldalt, részben ez volt az ok, amiért engem kértek fel a Revenge megírására, és a témáról alkalmam volt beszélgetni egy keveset Mr. Lucasszal is – de a történet természete miatt inkább megvárnám, hogy az emberek elolvassák a könyvet. Végül is a Revenge Of The Sithben az olvasóknak alkalmuk lesz belepillantani a Sith Lordok gondolataiba; érezni tudják majd a Sötét Oldalt, ahogy ők érzik, ami sokkal világosabban bemutatja a témát, mint ha csak beszélünk róla...
Némi irónia abban is van, hogy miközben folyton azt halljuk, hogy a düh, a félelem és a gyűlölet jelenti a Sötét Oldalra vezető utat, Anakin végzetét valójában a szerelem okozza.
Tudja, létezik szerelem és szerelem, ha érti, mire gondolok. Oka van, hogy a düh, a félelem és a gyűlölet jelenti a Sötét Oldalhoz vezető utat: mind egy tőről fakadnak – ugyanonnan, ahonnét a szerelemnek egy bizonyos íze. Egy veszélyesen édes, rabul ejtő íz...
Ha Anakinnak mint a Kiválasztottnak a Jedi-prófécia szerint az a szerepe, hogy helyreállítsa az egyensúlyt az Erőben, akkor nem éppen ezt a jóslatot teljesíti be azzal, hogy átáll a Sötét Oldalra, és Palpatine szolgája lesz? Nem azt teszi, amire kezdettől fogva rendelve volt, és nem menti-e ez fel a tettei iránti felelősség alól?
Hú. Ezt vitassuk meg a teológusokkal! Ilyen alapon az Iskarioti Júdásnak sem kellene a Pokolban lennie. A mi esetünkben talán még helyesebb, ha a kérdést a görög drámaírókkal vitatjuk meg, mert az előtrilógia inkább a görög drámákhoz hasonlítható. Ödipusz is vétkes minden bűnéért, annak ellenére, hogy nem tudta, hogy azok bűnök, annak ellenére, hogy arra volt rendeltetve, hogy elkövesse azokat. Felelősek vagyunk azért, amit elkövetünk. Mindenért. Kész. Történet vége. Nincs mentség. Soha. Anakin esetében ez még egyértelműbb: a prófécia nem szól arról, hogy hogyan fog egyensúlyt hozni az Erőbe. Anélkül, hogy bármit is elárulnék (a spoilerektől kiütést kapok), annyit hadd mondjak el, hogy több pontja is van a történetnek, amikor Anakin beteljesíthetné a sorsát, anélkül, hogy elbukna. Ő nem ezt választja. De nem is marad el a vétkei miatti büntetés...
Anakin a kiválasztott, minden idők legerősebb Jedije. Yoda és Mace Windu sem akárki. Később pedig Luke Skywalker ellenáll a Sötét Oldal csábításának, ami az apjának nem sikerült. De mi a helyzet Obi-Wan Kenobival? Az ő szerepéről mit gondol?
Azt hiszem, a véleményem tisztán kiderül a Revenge lapjairól. De úgy vélem, ez nem csak az én véleményem, hanem legalább részben osztja Mr. Lucas is – látva, hogy az átolvasás során meghagyott minden ehhez kapcsolódó utalást –, ami a lehető legmegalapozottabb Star Wars-ténnyé teszi. Aki szeretné megtudni a véleményemet, olvassa el a könyvet!
Sok borzalmas dolog történik a Revenge-ben. Kedvelt szereplők halnak meg, a hős gonosszá válik, és zsarnokság ébred a demokrácia hamvaiból. Érzelmi szempontból melyik jelenetet volt a legnehezebb megírni, és miért?
Számos jelenet volt, ami komoly nehézséget jelentett számomra; a szereplők olyan megrázó élményeken mennek keresztül a történet során – és velük együtt én is, hiszen az ő szemszögükből írok –, amelyeket lehetetlen szavakba önteni. Az egyetlen válasz egy szinte filmszerű megközelítés volt: a szereplők mérhetetlen fájdalmát gesztusaikkal és viselkedésükkel érzékeltettem. Számomra a legnehezebb jelenetek – amelyekre mai napig csak úgy tudok gondolni, hogy kissé elszorul a torkom, bár nem árulhatok el semmi részletet – azok voltak, amelyekben Obi-Wan megtudja az igazat...
Van kedvenc Star Wars-filmje?
A kedvencem mindig is a Birodalom visszavág volt. Bár az alapján, amit eddig láttam a Revenge Of The Sithből, nagyon is elképzelhető, hogy ez megváltozik...
És kedvenc szereplője?
Obi-Wan. Mindig is ő volt (bár Han nagyon közeli második). Már azelőtt Alec Guinness-rajongó voltam – első alkalommal részben miatta mentem el megnézni az Új reményt. Az alakítása pedig... az a jelenet, amikor átadja Luke-nak Anakin fénykardját, és mesél neki a régi idők Jedi-lovagjairól... tisztában vagyok vele, hogy hogyan vélekedett Sir Alec a Star Wars-filmekről, de nem rovom fel neki. Ő tökéletes volt. Számomra mindig Obi-Wan Kenobi fogja jelenteni azt a képet, amilyennek egy Jedi-lovagnak lennie kell.
"Minden szörnyrajongónak nagyon nagy élmény lesz a III. Epizód" - Interjú a Revenge of the Sith maszkkészítőjével (2004.11.26.)
Az alábbiakban interjút olvashattok Tóth Gábor maszkkészítővel, az ausztráliai székhelyű Image Creative Partnership munkatársával. Gábor, aki Magyarországtól igen távol, a kenguruk földjén él, részt vett a 2005-ben bemutatásra kerülő Star Wars-epizód, A Sith-ek bosszúja idegen lényeinek megteremtésében, a filmben látható bábok és maszkok megalkotásában. Munkájáról, élményeiről és természetesen a készülő filmről kérdeztem.
Mindenek előtt meséld el, hogyan kerül valaki magyar létére Ausztráliába, és hogyan csöppen ebbe a különleges szakmába!
A szüleim az 1956-os forradalom idején, amikor a határok megnyíltak, úgy döntöttek, hogy jobb élet vár rájuk külföldön, mint Magyarországon. Édesapám mérnökként, anyukám történelem-irodalom szakos tanárként helyezkedett el. Mivel a születésemkor már elég idősek voltak - én már itt, kint születtem -, szinte mindent rám hagytak. Így kerültem kapcsolatba a filmekkel, amik azonnal magukkal ragadtak - különösen a horror és sci-fi, természetesen leginkább egy mese, ami valahol réges-rég játszódik egy távoli galaxisban. Az eredeti Frankenstein volt az egyik első film, amit láttam. Azonnal elkezdtem nyaggatni apámat, hogy "hogyan csinálták a bácsi fejét ilyen kockásra", mire Ő elárulta, hogy sminket kapott. (Szerintem ezt már százszor megbánta szegény.) Ezek után már nem volt megállás, megvetettem velük minden olyan könyvet és magazint, ami szörnyekkel és speciális effektusokkal foglalkozott. Mivel mindig is egész ügyesen rajzoltam, művészeti gimnáziumba mentem, ahol festészetet és szobrászatot tanultam (plusz matekot és fizikát, s mást nem is - szegény anyukám legnagyobb bánatára). Miután elvégeztem a sulit, elkezdtem munkát keresni a különböző F/X (filmeffektusokkal foglalkozó - a szerk.) cégek között, ami több hónapnyi talpalás után sikerült is. A ma is működő Photon FX-hez vettek fel gyakornoknak. Itt aztán csináltam mindent: modelleket, szobrokat, konceptuális rajzokat, és minimum egy héten egyszer velem mosatták fel a műterem padlóját. Miután három évet eltöltöttem náluk, úgy döntöttem, megpróbálkozom szabadúszóként dolgozni. Ebből adódóan dolgoztam szinte az összes trükk cégnél ilyen-olyan pozíciókban, például az Animal Logicnél (Mátrix 1-2, stb.) és az M.E.G.-nél (Mátrix trilógia, Man Thing, stb.). Végül két és fél évvel ezelőtt Dave Elsey, a Creative Image Partnership vezetője meggyőzött, hogy legyek teljes munkaidős tagja a cégének. Jelenlegi beosztásom Animatronic Designer (a bábfigurák belső mechanikáját tervezem), amit nagyban elősegített az időközben megszerzett mérnöki diplomám. Apámmal madarat lehetett volna fogatni.
Kicsit megleptél engem. Általában azt lehet tapasztalni, hogy a külföldre szakadt magyarok leszármazottai sokszor egyáltalán nem sajátítják el szüleik anyanyelvét. Te - bár angol nyelvterületen születtél - mégis kiválóan használod a nyelvet. Mivel magyarázható ez?
A szüleimben nagyon erős a magyarságtudat, és mindig ragaszkodtak hozzá, hogy minél jobban beszéljem a nyelvet. A mai napig csak magyarul hajlandóak beszélni velem. Anyukám kisbaba koromban mindig magyarul énekelt és olvasta fel a meséket, úgyhogy annyira nem volt nehéz dolgom. Ráadásul meglehetősen nagy magyar közösségek vannak Ausztráliában, a szüleim mindig jártak összejövetelekre, ahova engem is magukkal vittek. Az sem volt mellékes, hogy a lányoknak nagyon imponált a "földönkívüli" anyanyelvem. :) Sajnos azonban úgy néz ki, a lányom már nem nagyon fog magyarul beszélni, mert az anyukája japán származású, de azért én még próbálkozom.
Ezt jó hallani. Térjünk rá a munkádra! Említetted a Mátrix trilógiát. Milyen filmeken és tévés produkciókon dolgoztál még?
A Mátrix első részében a csecsemőn dolgoztam az M.E.G. munkatársaként. Ez a tapasztalat nagyon sokat segített az EP3 csecsemőinél. Velük készítettük az Island of Dr. Monreau-t és a Double Vision maszkjait is. A John Cox Creature Workshop munkatársaként a Babe első részén és a Pitch Black szörnyein, valamint a Komodo gyíkjain dolgozhattam. Az Animal Logicnál számos reklám CG (számítógéppel létrehozott - a szerk.) szörnyének a modelljét készítettem, megkönnyítendő a digitális modellezők munkáját. A TV-nek a Jim Henson's Creature Shop Australia (később ebből lett a Creative Image Partnership) számára a kultikus Farscape szörnyein dolgoztam, egészen az EP3-ig. Ezenkívül dolgoztam Jason Bairddel a Space: Above and Beyond sorozaton, illetve az előbb említett stúdiókban több tucat reklámon és videóklipen. A legutóbb a Farscape mini-sorozatán és a BBC eszméletlenül gyomorforgató Silent Witness című sorozatában volt munkám.
Gondolom, rajongóként óriási élmény, hogy egy Star Wars-filmen dolgozhattál. Hogyan adódott ez a lehetőség a cégetek számára?
Valóban óriási élmény volt, hiszen minden Star Wars-rajongó arról álmodik, hogy egyszer majd Star Wars-filmet fog csinálni. Nekem szerencsére teljesült ez az álmom. Lucas nagyon jó barátja volt a tragikus hirtelenséggel elhunyt Jim Hensonnak (ő a Muppet Show és a Sesame Street szülőatyja), így a Jim Henson's Creature Shop tagjai mindig fontos szerepet töltöttek be a Lucasfilm produkcióiban - elég csak Frank Ozra vagy Gary Pollardra gondolni. Ezért, mikor a Star Wars-filmek forgatása átkerült Angliából Ausztráliába, egyértelműnek tűnt, hogy a Jim Henson's Creature Shop Australia lesz a tökéletes választás az EP2 lényeinek kivitelezéséhez, annál is inkább, mivel Lucast lenyűgözték a Farscape lényei. A Farscape munkálatai azonban annyira lekötöttek bennünket, hogy sajnos nem tudtuk elvállalni az EP2 maszkjait. Így került a képbe Jason Baird, akit Dave Elsey (az Image Creative Partnership főnöke) ajánlott George figyelmébe. Mire az Attack of the Clones forgatása befejeződött, sok érdekesség történt a munkahelyem háza táján: a Farscape-et bizonytalan időre abbahagyták, Dave pedig úgy döntött, hogy az ausztráliai Henson szörnybolt szétválik az anyacégtől és Image Creative Partnership néven fog működni a jövőben. Így az EP3 munkálatainak előkészítésénél Lucas azonnal hozzánk jött, hogy kivitelezzük a több száz kreatúrát, és hál' Istennek ezúttal semmi sem állta útját az együttműködésnek.
A nézők számára is hoz valami újat ez a váltás?
Igen. Az EP3-ban szereplő bábok különböznek minden eddigi Star Wars-filmben látottól, mivel a mi stúdiónk az úgynevezett Henson Performance System segítségével kelti életre a figurákat. A rendszer lényege az, hogy a bábos egy számítógépes rendszeren keresztül vezérli a lényt. Ez nagyszerű kontrollálhatóságot biztosít, mivel minden mozdulatot előre beprogramozunk, ezért az bármikor megismételhető, illetve a rendező elképzelései szerint néhány perc alatt módosítható a helyszínen. Az sem elhanyagolható, hogy még a legbonyolultabb figurákhoz is elegendő 1-2 bábos, míg a korábbi SW-filmeknél nem ritkán 7-8 bábos kellett egy lény mozgatásához, ami még nem is mozgott élethűen. Olyan karakterek esetében, akik beszélnek a filmben, teljes szájszinkront biztosít a színész hangjával. A rendszer egyébként annyira tökéletesen kiforrott, hogy az angliai Henson műhely digitális animációs részlege is ezt a technológiát használja a CG-figurák valós idejű mozgatására.
Anélkül, hogy megszegnéd a szerződésedbe foglalt titoktartási kötelezettséget, fel tudnál sorolni néhány lényt és maszkot, ami a ti műhelyetekben készült a film számára?
Az első és legfontosabb kreatúrák a vukik voltak, az első olyan figurák, amik összekapcsolják a régi trilógiát az újjal. Ennek értelmében az volt a kitűzött cél, hogy minden figura, amennyire csak lehet, tükrözze a régi filmek hangulatát. Ezért a vukik a mai modern bábozási lehetőségek ellenére ugyanazon a technológián alapulnak, mint Chewbacca. Ez annyit tesz, hogy a jelmezt viselő színész mozgatja a figura száját az állkapcsa mozgatásával. A vukik esetében két jelentős újítás történt: a jelmezekbe egy meglehetősen bonyolult vízhűtéses rendszert építettünk, ami átlag 20-25 fok körül tartotta a jelmez hőmérsékletét, a színészek legnagyobb örömére. Összesen kb. 75 vuki jelmez készült, melyekbe napi átlag 18 órán keresztül ültették be a szőrszálakat, egyesével. Szintén a két trilógiát összekapcsolandó, Lucas néhány jelenet erejéig belevette a filmbe a klasszikus trilógia egyik szereplőjét, akit még nem nevezhetek nevén. Az eredeti színész sajnos már nem él, ezért a karaktert Wayne Pygram keltette életre. Az volt a cél, hogy minél jobban át tudjuk őt alakítani, ennek következtében napi 3-5 órán át sminkelték Wayne-t, aki ezt nagyon jól tűrte, mivel már rengeteget dolgozott velünk a Farscape sorozatban - ő játszotta Scorpiust. Az eredményt mindenki megtekintheti az Interneten egy kis kutatómunkával. Amikor Christopher Lee, aki az ötvenes években több tucat filmben játszott együtt az eredeti színésszel, meglátta a kész maszkot Wayne-en, percekig nem tudott szóhoz jutni. Ez óriási dicséret volt a maszk készítői számára. A maszk alapja egy különleges szilikon alapú vegyület, amit dermplastnak neveznek (az EP1 vezető szörny készítőjének, Nick Dudmannek a cége, a Pigs Might Fly állítja elő, és Angliából szállítják a vásárlóknak), ami nagyon élethű áttetszőséget biztosít, így sokkal valósághűbb hatást lehet elérni, mivel a rétegzettség hatását kelti (ereket lehet szimulálni, valósághű pólusokat), nem úgy, mint a klasszikus trilógia latex alapú maszkjai esetében. Az Uralkodót is újjáteremtettük, amivel mindannyiunk nagy álma teljesült. Ennél a figuránál érződik igazán az a bizonyos retró hatás, ami az egész EP3-at jellemzi, ugyanis Lucas is és Dave is ragaszkodott hozzá, hogy az EP6-ban használt latex anyagból készüljön az új maszk is, így garantálva azt, hogy ne legyen eltérés a két rész között. Ez azonban megnehezítette a sminkesek életét, mivel az anyag nagyon sérülékeny. Amint leszedték a maszkot a színészről, azonnal ki is lehetett dobni, ezért minden egyes forgatási nap végén újra kellett önteni. Ian (Ian McDiarmid - a szerk.) egyébként nagyon sokat segített a figura "megragadásában". Itt jegyzem meg, hogy az új Empire-ben (A Birodalom visszavág DVD-változatában - a szerk.) nem az általunk készült maszk látható, azt a mi öntőformánk segítségével az ILM model shopja készítette, és szerintem fantasztikusan sikerült. Az egyik új karakter Tion Medon, akit Bruce Spence keltett életre. Ő szintén sokszor megfordult már nálunk a Farscape forgatása során. A maszk legnagyobb érdekessége, hogy sokan hagymát emlegetnek a fórumokon a figura textúrájának mintázata miatt, valójában azonban az egyik kolléganő pulóvere adta az ötletet. Ezen kívül a Jedi tanács összes tagját újraöntöttük az új szilikon anyagból a minél realisztikusabb hatás kedvéért. Emellett rengeteg "háttér idegen" is készült az olyan tömegjelenetekhez, mint például a szenátusi jelenetek. Minden rajongó már több mint 20 éve várja, hogy hogyan is néz ki Anakin a lávafürdő után. Nekünk jutott a megtiszteltetés, hogy megteremtsük azt a visszataszító, mégis szánalmat ébresztő figurát, amit öt hónap múlva láthatnak a nézők. Csak egy figyelmeztetés: ne egyetek túl sok pop-cornt, ha csak nem erős a gyomrotok! Illetve itt készültek a Skywalker csecsemők, a lehető legélethűbb bábok, amik eddig mozivásznon szerepeltek. A figurák rendkívül bonyolult belső mechanizmussal rendelkeznek (csak a fejekben 75 szervomotor gondoskodik a valósághű érzelmi kifejezésekről). A babák elkészítésében nagy előnyt jelentett, hogy már több produkcióban is részt vettem babák gyártásában (a Mátrix emlékezetes bedrótozott újszülöttje vagy a Massive Attack zenekar Teardrop videója az éneklő babával). Összességében minden szörnyrajongónak nagyon nagy élmény lesz az EP3, mivel az utolsó Star Wars-filmben szinte minden eddig látott idegen tiszteletét teszi - még ha csak egy villanás erejéig is.
Ha nem bánod, visszatérnék még a titokzatos, meg nem nevezett szereplőre. A kiszivárgott hírek szerint nem valószínű, hogy egynél több jelenetben láthatjuk. Erről tudsz mondani valamit?
Összesen háromszor adták rá Wayne-re a maszkot, ami az átlag 15-20 feltételhez képest nagyon elenyésző szám, úgyhogy szinte biztos, hogy csak egy jelenete lesz. Ilyen irányú információkat kaptunk mi is, illetve azt is hallottuk, hogy Wayne nem is biztos, hogy fel lesz tüntetve a stáblistán.
Meg tudod becsülni, körülbelül hány maszk és idegen lény készült a filmhez?
Körülbelül 250-300 lény készült, de ebben az is benne van, hogy egy figurát többször is legyártunk. Ennek az az oka, hogy ha valami történik a forgatás során, akkor azonnal új maszkot tudunk adni a színésznek, vagy egy másik bábot teszünk be. Például az Ackbar admirálisra felettébb hasonlító lény animatronikus fejéből három darab is készült. Ez igen szép zsebpénzpazarlásnak tűnhet, mivel egy fej is tökéletesen működött a maga 75 arckifejezésével, viszont Lucas minden tekintetben biztosra akart menni. Illetve azt hallottam, hogy az angliai utóforgatáshoz Nick Dudman cége még gyártott kb. 30 lényt.
Jelen voltál a stúdióban. El tudod mesélni, milyen volt a hangulat? Vannak emlékezetes élményeid a forgatásról? Ha találkoztál a főbb színészekkel, alkotókkal, milyen benyomást tettek rád?
Csak néhány jelenetnél voltam jelen - általában, amikor bábozni kellett. Ezt minden technikus szívesen vállalja, mert nem rossz érzés egy néhány százezer dolláros játékkal játszani. Viszont ezen idő alatt teljes mértékben érződött, hogy mindenki a legjobbat akarja nyújtani, ugyanakkor mindenki rendkívül boldog volt és nagyon jól érezte magát, hogy egy Star Wars-filmen dolgozhat. Kicsit olyan volt a légkör, mintha a Teletubbies egyik epizódjában lennénk - mindenki vigyorgott. Fenomenális élmény volt - mind rajongóként, mind filmesként -, amikor Darth Vader megjelent a forgatás helyszínén (ez volt az az esemény, amire mindenki, akinek köze volt a filmhez, besereglett a stúdióba, ezzel egy kisebb afrikai állam lakosságát kiadva) és elkezdett forogni a kamera. Mindenki újra kisgyereknek érezte magát, aki valami varázslatot lát. A kardpárbajok forgatása volt a második legnépszerűbb délutáni program a készítők körében. Ezekről csak annyit, hogy ilyet még soha egyetlen filmben sem láthatott senki - Nick Gillard alaposan megdolgozott a pénzéért. Az utolsó forgatási nap utáni buliban nagyon vegyes érzelmek keveredtek, egyrészt mindenki örült, hogy befejeztük a filmet, másrészt egy enyhe szomorúság érződött, hogy vége a Star Wars sagának. A színészekkel főleg akkor találkoztam, amikor az I.C.P.-be jöttek öntvénykészítésre. Mindenkiről elmondható, hogy a lehető legkönnyebben vették ezt a nem éppen rövid procedúrát - a sminkelésről már nem is beszélve, ami egyes színészeknél akár 4-5 órát is igénybe vehetett. Temuera Morrison különösen jól viselte a procedúrát, végig beszélgetett a sminkesekkel (különös tekintettel a lányokra). Ian McDiarmiddel együtt dolgozni szintén nagy élmény volt, mivel egyrészt ellátta az Uralkodó maszkkészítőit különböző jó tanácsokkal az eredeti maszkról, másrészt míg nálunk volt, végig sztorizgatta a napot a régebbi filmjeiről (nem kevés), amivel eszméletlen hangulatot teremtett. A végén mindenki abbahagyta a munkáját, és inkább Iant hallgatta. Bruce Spence pedig mint családtag tért vissza hozzánk (rengeteget dolgoztunk már vele különböző filmekben), ezért Tion Medon elkészítése nagyon családias légkörben telt. Hayden Christensen kicsit meg volt illetődve az elején, mivel még sosem viselt protetikus maszkot, ellenben a többi színésszel. Ezért mindenki próbálta megnyugtatni. Akkor kezdett csak felengedni, amikor a kollégák beültették egy hatalmas tükör elé, és elkezdtek dolgozni a maszkon. Itt nyomon tudta követni az egész procedúrát, hogy hogyan válik jóképű 20 évesből összeégett ronccsá. A végén már nagyon élvezte az új külsejét. Az alkotók közül főleg Lucasszal és McCallummal találkoztam. Mindketten nagyon szimpatikus, szerény, higgadt emberek, nagyon határozott elképzelésekkel és hihetetlen technikai érzékkel. Aki hihetetlenül nagy egyéniség, az John Knoll. Egyik délelőtt bejött hozzánk, alaposan szemügyre vette a figurákat, és örömmel konstatálta, hogy egyrészt gyönyörűek a lények, másrészt örül, hogy ezt sem, azt sem kell CG-vel megcsinálni (mindezt persze fülig érő mosollyal).
A forgatókönyvből mennyit láthattatok, illetve mennyire ismerhettétek meg a történetet?
A forgatókönyvet nagyon kevés ember látta. Ha jól tudom, akkor csak a legfontosabb technikusi személyek (John Knoll, Dave Elsey, Nick Gillard, Rob Coleman és még páran) láthatták Lucason és McCallumon kívül. Még a színészek is csak a rájuk vonatkozó információkat ismerhették. Mi csak annyit tudtunk, hogy egy lény itt és itt helyezkedik el és ezt és ezt csinál, tehát sajnos mi sem tudunk többet a történetről, mint egy átlag rajongó. De már régóta tervezzük, hogy leitatjuk Dave-et és kiszedjük belőle a sztorit. :)
Egy kicsit avass be bennünket a szakmád rejtelmeibe! Hogyan készülnek ezek a bábok és maszkok? Mennyi pénzből lehet elkészíteni egy-egy lényt?
Először minden figura papíron kezdi a pályafutását. A kreatúra tervezők több tucat rajzot készítenek egy figuráról a rendező instrukciói alapján. Ha a rendező elégedett a figurával, akkor a szobrászok kezdenek el dolgozni a figura 3D megjelenítésén. Először általában makettek készülnek, ezeket festjük le és mutatjuk be a rendezőnek vagy producernek, mivel ha valami változtatást akarnak a figurán, így nem dobunk ki annyi pénzt az ablakon. Amint rábólintanak a makettre, elkezdődik az igazi munka, párhuzamosan dolgoznak a szobrászok és az animatronikus tervezők (ők készítik el a figura mozgatásához szükséges belső szerkezetet). Ha a szobor elnyerte végső formáját, akkor jönnek képbe az öntők, akik egy negatív gipszmintát vesznek a lényről, majd különböző szilikon vagy latex alapú anyagokból kiöntik azt. Sok esetben már ilyenkor beleteszik a mechanikát az öntőformába - általában akkor, ha a figurát nem egy ember kelti életre. Ezek után már csak ki kell festeni a figurákat, illetve ha kell, akkor szőrzetet kell adni nekik. A lények ára nagyon változó, általában 10.000 dollártól 1 millió dollárig terjed. Ez attól függ, hogy mekkora a figura és milyen összetett mechanikát igényel a mozgása. Például egy sima Twi´lek maszk kb. 8-10 ezer dollár, egy életnagyságú T-Rex viszont 1 millió. Nagyon fontos, hogy ezekben az árakban már benne van a figurák mozgatása is, szemben a CG-kreatúrákkal, amiknek az animálásáért másodpercenként még pluszban kell fizetni.
Úgy tudom, volt szerencséd járni a Skywalker Ranchen is. Mesélnél erről az olvasóknak?
Valóban, benne voltam abban a szerencsés kis csoportban, akik ellátogattak a Lucasfilm archívumába! Az utazás célja elsődlegesen az volt, hogy a korábbi Star Wars-filmekből ismerős és újra feltűnő lényeket tanulmányozzuk, elsődlegesen is a mechanikájukat. Erre azért volt szükség, mert a korábbi részekben használt figurák, maszkok, makettek, stb. mind muzeális értéket képviselnek, ezért senki sem volt hajlandó kockáztatni, hogy valami bajuk essen a forgatás alatt, meg aztán azóta a technológia nagyon sokat változott. A Lucasfilm archívuma minden filmrajongónak egy igazi szentély. Itt található minden báb, maszk, modell, kellék, jelmez, amit az ILM és a Lucasfilm külső munkatársai - például Nick Dudman - valaha is készítettek. A Star Wars rajongóinak pedig különösen fantasztikus élmény, mivel kb. 10 méterenként egy Darth Vader-jelmezbe botlik az ember, de itt található Boba Fett jelmeze is. Számunkra mégis a legnagyobb örömet a "fantasztikus" kesztyűbáb Wampa jelentette és persze az életnagyságú Yoda-bábok. Egyszerűen lehetetlen elmesélni, milyen érzés ezen a helyen tartózkodni, az ember érzi a varázslatot maga körül, ahogy az elmúlt majdnem 30 év klasszikus figurái között sétál. Ezt látni kell! Ha már Amerikában voltunk, beugrottunk az ILM-es kollégákhoz is, ahol többek közt találkoztunk Dennis Murennel és Tom St. Amand-nal. Tom kifejtette, hogy nagyon tetszik neki a digitális technika, de amint csak teheti, megy le az ILM modellrészlegébe, és hódol a régi szerelmének, a szörnyek kreálásának!
Még nem nagyon meséltél Vader jelmezéről. Ezt is ti készítettétek, ugye?
Részben nálunk készült. Ez amolyan össznépi munka volt, mivel a Star Wars-filmek legkarizmatikusabb figurája, ezért a létező legjobb prop costum designerek (a speciális jelmezek tervezői - a szerk.) dolgoztak rajta. Egy részük Angliából érkezett, Ivo Coveney eredeti EP1-es csapatából, nagyon sokan jöttek az ILM-től és természetesen tőlünk (hála a Farscape alatt szerzett tapasztalatoknak). Ez a "transzkontinentális" csapat készítette a film számára az összes speciális kosztümöt, többek közt a Clone Troopert és az Imperial Royal Guardot. A Vader-jelmez készítésénél a fő célkitűzés az volt, hogy amennyire csak lehet, hasonlítson az EP4-ben látott jelmezre. Ezért a Lucasfilm több tonnányi képet bocsátott a kosztümösök rendelkezésére, és persze mi is vittünk fényképeket a régi jelmezekről, amiket a Skywalker Ranchen tett látogatásunk alkalmával készítettünk. Ami érdekes, hogy ez az első Vader-jelmez, aminek a sisakja teljesen szimmetrikus, hála a számítógépes fejlődésnek. A régi verzióknál a sisakot készítő szobrászok csak a szemmértékükre hagyatkozhattak, így a sisak kicsit aszimmetrikus volt a régi trilógiában. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy csak méréssel lehet észrevenni, szabad szemmel szinte lehetetlen - én legalábbis kb. 1 órán keresztül bámultam a Lucasfilm archívumában, de nem vettem észre különbséget. Az új verziónál a szobrászok csak a maszk felét készítették el, majd ezt egy 3D-scannerrel bedigitalizálták egy CAD-programba, ami egyszerűen csak tükrözte a modellt. Innentől kezdve már csak egy gombnyomás volt az egész, és egy gyémántfúrós robotkar a digitális adatok alapján egy polimer ötvözetből kivágta a formát. Kész is az álarc tökéletesen szimmetrikus másik fele, és már csak a festés volt hátra. Ami még egy nagyon érdekes kihívás volt, hogy Hayden a jelmezben szinte teljesen olyan testalkatú legyen, mint annak idején David Prowse. Ennek érdekében különböző "implantátumok" kerültek a jelmezbe.
Ez mit jelent? Kitömtétek szivaccsal, hogy vállasabb legyen?
Szó szerint. :)
Most már szinte biztos, hogy hamarosan készül egy Star Wars TV-sorozat. Te biztosan többet hallottál erről. Mit tudsz a tervekről?
Sajnos semmivel sem többet, mint ti! Már a Lucasfilmnél tett látogatásunk alkalmával is hallottunk róla. Ryan Church mesélte, hogy nem ér olyan könnyen véget egy olyan legendás dolog, mint a Star Wars - mindezt sejtelmes mosoly kíséretében. Az "abszolút" megerősítés John Knolltól érkezett, amikor az I.C.P.-nél járt, ugyanis tett egy apró megjegyzést a beszélgetés közben, hogy az Ewok tv-filmek nagy valószínűség szerint nem sokáig árválkodnak mint kiegészítő Star Wars-filmek. Sajnos ennél konkrétabbat nem tudok mondani se a szereposztásról, se a készítőkről, se a forgatási helyszínekről, de a cégnél mindenki nagyon reménykedik, hogy Ausztráliában fogják forgatni és mi is részt vehetünk benne. Lucas nagyon elégedett az Ausztrál stúdiórendszerrel és a munkásokkal, plusz nagyon tetszett neki a munkánk, és igazi elismeréssel beszélt a Farscape sorozatról (már megint a Henson kapcsolat). És az sem elhanyagolható, hogy jelenleg Ausztráliában olyan körülmények között forgathat az ember, mint Angliában vagy az USA-ban, ám negyed annyi pénz ráfordításával.
A Star Wars láthatóan álommunka volt számodra. Van még olyan produkció, amin hasonlóan szívesen dolgoznál?
Bármin, ami James Cameron, Sam Raimi vagy Peter Jackson nevéhez kapcsolódik. Egy másik nagy álmom épp most vált valóra, ugyanis Kanadába utazom George A. Romero új zombi mozijának a forgatására. A jövőben mindenféleképp szeretnék együtt dolgozni Richard Taylor WETA cégével (LoTR), és szívesen dolgoznék együtt Nick Dudmannel is. De egyelőre rendkívül boldog vagyok, hogy a K.N.B. EFX Group Inc.-nek segíthetek a Land of the Dead forgatásán.
Kívánom, hogy ez mind teljesüljön.
Köszönöm a jókívánságot! És már alig várom május 19-et, hogy lássam, ki mit szól a lényeinkhez.
McCallum és Christensen a Comic-Conon (2004.07.31.)
A következőkben a San Diegoban rendezett Comic-Con 2004 keretében július 24-én tartott kérdezz-felelek szövegét olvashatjátok Rick McCallum producerrel és Hayden Christensennel, Anakin Skywalker megformálójával. Az esemény házigazdája Steve Sansweet, a Lucasfilm rajongói kapcsolatokért felelős igazgatója volt.
(taps)
RM: Köszönöm.
SS: Nos, milyen volt a repülés?
RM: Jó volt.
SS: Megérte?
RM: Igen. Egyértelműen megérte. Fantasztikus, mire képes az alkohol, a dohány meg egy kis ingyen fű.
(a közönség nevet)
SS: Ezeket a szavakat meg sem értettem. (nevetés) Elhoztad nekünk a filmet?
RM: Sajnos nem, az egyik oka, amiért Londonban vagyok, hogy két hét utóforgatást tervezünk augusztus végén. Most forgatunk Svájcban, nem rég végeztünk Thaiföldön és Kínában, úgyhogy nagyon zsúfolt időszak áll mögöttünk.
SS: Van valami mutatnivalód?
RM: Igen, azt hiszem, van valamink, ami tetszeni fog.
(a közönség ujjongásba kezd)
SS: Nos, akkor nézzük meg!
(lemegy a The Return of Darth Vader összeállítás; hatalmas taps)
SS: Ez elképesztő. Megtennél nekem egy szívességet? Hogy ha legközelebb látod Haydent, mondd meg neki, hogy szerintem fantasztikusan nézett ki abban a jelmezben.
RM: Persze. És Indianapolisban még több látnivaló lesz, ígérem. Szerintem mondd el Haydennek te magad. Szeretném behívni. Mr. Hayden Christensen.
(hatalmas taps)
SS: Most aztán nektek adott a lehetőség, hogy kérdezzetek Rick McCallum producertől és Hayden Christensentől, a leendő Darth Vadertől.
1. rajongó: Haydentől kérdeznék. Meséld el azt az élményt, mikor legelőször felhúztad a fejedre a sisakot! Milyen érzés volt? Hazavitted?
RM: Nem, nem vitte haza.
HC: Sajnos nem tarthattam meg a jelmezt. Remélhetőleg azért még fogunk beszélgetni erről. De...
RM: Sokat nem fogunk beszélgetni róla.
HC: Lenyűgöző volt. Ez mindig is ott volt egyfajta felkiáltó jelként a fejemben az előző két film készítése során, hogy felveszem majd a fekete sisakot, és Vaderként végzem. Olyan volt... Olyan volt, mint egy orgazmus (női sikoly a közönségben). Túl sok volt.
2. rajongó: Milyen hosszan gyakoroltál Nick Gillarddal és Ewannal a párbajra? Meddig tartott, míg minden összeállt?
HC: Nagyon erőltetett edzés volt. Körülbelül három hónappal korábban érkeztem Ausztráliába. Ebből egy hónap csak arra volt, hogy a fénykardküzdelmeken dolgozzunk és felszedjek magamra. Egy edzővel gyúrtam, naponta kétszer. Naponta hatszor etettek. És működött. Mostanra sajnos már mind leadtam, de a harci jelenetek, különösen az Obi-Wannal folytatott harc, nagyon megerőltető volt. Azt hiszem, - persze nem tudom, hogyan fogják összevágni - ez lesz a leghosszabb filmen látható harc, mind időben, mind térben. Sok megjegyzendő mozdulat volt. Én azt szerettem benne, ahogy Ewannal és Nickkel kiálltunk, és megpróbáltuk kitalálni, mit fogunk csinálni, megpróbáltuk a lehető legkönnyedebbé és legvagányabbá tenni a mozgásokat. Tudni kell, hogy Nicknek nagyon határozott elképzelése van arról, hogyan néz ki a harc, és hogyan befolyásolja minden egyes mozdulat a következőt. Ez egy tánc. Egyfajta művészet, amit Ewan és én nagyon tisztelünk, és a lehető leghűebben akarunk megcsinálni. Már alig várom, hogy láthassam mindezt. Én is az elsők közt szeretnék lenni a moziban, hogy visszanézzem a küzdelmeket.
SS: Rick, miket csináltok az utóforgatás során? El tudod mondani?
RM: Sajnos nem. Néhány kiegészítő jelenetet készítünk. Valamivel több, mint két hetünk lesz a színészekkel. Három-négy nagyon izgalmas jelenet.
SS: De Haydennek nem kell újra megcsinálnia a párbajt?
RM: Nem. Nem lesz harc.
3. rajongó: Ez a kérdés igazából Ricknek szólna. Tudja már, mikor láthatjuk az első hivatalos előzetest? Novemberben?
RM: Az első trailert? Igen, azt hiszem, november jónak tűnik. Novembert céloztuk meg.
4. rajongó: Igen, ez a kérdés Haydennek szól. Mi a legnagyobb különbség abban, ahogy a II. és III. Epizódra készültél?
HC: A harc és az, hogy súlyt szedjek magamra komoly megpróbáltatás volt, mert nyilván az anyagcserém nem engedi, hogy sokáig megmaradjon, mármint a felszedett kilók.
RM: Én adtam rá.
HC: Üzleteltünk. Meg bele kellett élnem magam Darth Vader szerepébe. Mert, bár Anakin vagyok a film nagy részében, anélkül, hogy bármit is el akarnék árulni, még mindig megvannak az ambíciói és negatív energiái, amik a sötét oldalra vezetik, úgyhogy meg kellett próbálni ezt megragadni, és amennyire lehet, elmenni a sötét oldal felé.
RM: Dolgoztattam őt a produkciós irodában, hogy megismerkedhessen egy kicsit a sötét oldallal.
5. rajongó: Kíváncsi volnék, hogy kapunk-e bővebb információt Anakin fogantatásáról, mert én a magam részéről nem igazán tudom elfogadni azt, hogy csak úgy jött, hogy legyen.
RM: Hadd válaszoljon erre Steve. Nem hiszem, hogy gondot fog jelenteni.
6. rajongó: Terveznek készíteni még Star Wars-filmet a III. Epizód után? Ő (George Lucas) valamikor azt tervezte, hogy csinál VI., VII. és VIII. Epizódot. Vannak még erre jövőbeli tervek?
RM: VII., VIII., IX.-re? Nem, nem tervezünk készíteni VII., VIII., IX.-et.
(valaki éljenez)
7. rajongó: Úgy néz ki, a fókusz már nem Amidalán és Anakinon lesz. Igaz ez? Én reménykedek.
RM: Igen, erre biztosan számíthatsz.
HC: Sokkal inkább Anakin és Obi-Wan viszonya van a középpontban.
7. rajongó: Hálás köszönet.
RM: Ki az az Amidala?
(nevetés)
8. rajongó: Az érdekelne Haydentől, hogy milyen volt kiválasztani a fénykardodat, amikor odahozták a dobozt?
HC: Igazából nem én választottam ki a fénykardomat. Az előző trilógiában került kiválasztásra, mert ez Darth Vader fénykardja volt. Apró változtatásokat tettek rajta, hogy picit más legyen, de a legnagyobb részben ez Darth Vader fénykarja.
8. rajongó: Megtarthatod a fénykardot?
HC: Reménykedünk.
RM: Nem.
(nevetés)
9. rajongó: Milyen érzés Darth Vadernek lenni? Te vagy a hős az összes rossz gyerek számára, aki szeretne felnőni, hogy Darth Vader legyen belőle. Nincs túl sok Luke Skywalker-jelmez, bár nem akarom bántani Mark Hamillt. Hogyan hat ez rád személyesen? A történelem része vagy. Növeli ez az egodat?
RM: El kéne menni vele egyik szombat este egy bárba, mert fantasztikus élmény!
HC: Nehéz felfogni, hogy mit is jelent, mert Darth Vaderről van szó. Sok bókot kapok lépten-nyomon, egyszerűen azért, mert én vagyok Darth Vader. Nem is a munkáért, amit végzek, hanem mert én vagyok Darth Vader. Ez olyasmi, amit mindig észben tartok.
RM: Szerencse fia.
10. rajongó (kisfiú): M |